LG PRISAS FÖR EUROPAS MEST ENERGIEFFEKTIVA TV

LG PRISAS FÖR EUROPAS MEST ENERGIEFFEKTIVA TV

Beslutsfattare inom European Energy Evaluation Organization utnämner LG 47LM670T Cinema 3D Smart-TV till den mest energieffektiva teven i Europa

Stockholm, 10 september, 2012 LG Electronics har tilldelats priset Global Efficiency Medal för Europas mest energieffektiva TV. LG:s modell 47LM670T utsågs till vinnare tack vare sin fantastiska energieffektivitet. Priset delas ut av SEAD (Super-efficient Equipment and Appliance Deployment) och utnämningen skedde under IFA-mässan i Berlin, där även deltagare från svenska näringsdepartementet deltog. Tävlingen initierades av G20:s och de nordiska ländernas energiministrar i syfte att uppmuntra tillverkning och försäljning av superenergieffektiva tv-apparater.

– Vi är mycket glada över att bli uppmärksammade av SEAD. Utmärkelsen är en fin bekräftelse på LG:s arbete med att minska energiförbrukningen, något som gäller alla våra produktområden, säger Thomas Wering, nordisk marknadsansvarig för Home Entertainment på LG Electronics. Vi har redan en mycket stark och unik 3D-teknologi, innovativa och smarta funktioner och en utmanande, stilren design. Nu har vi även börjat få uppskattning för energieffektiviteten hos våra TV-modeller.

Funktioner för maximerad energieffektivitet
Smart-TV:n 47LM670T har en så kallad Local Dimming-teknik, som förbättrar energieffektiviteten genom att användaren kan kontrollera ljusstyrkan separat för olika delar av bildytan. Tack vare LED-belysningens konfigurering blir också energiförbrukning markant lägre. Sammantaget eliminerar de olika funktionerna onödigt energislöseri, samtidigt som energieffektiviteten maximeras.

Vid utvärderingen av TV-apparater på den europeiska marknaden, så delade SEAD upp produkterna i tre kategorier – små skärmar (mindre än 27 tum), mellanstora skärmar (29-42 tum) samt stora skärmar (större än 42 tum). LG:s Smart-TV blev utsedd som vinnare i kategorin ”stora skärmar” och var dessutom den mest energieffektiva TV:n i samtliga tre kategorier, då den var den enda att få energimärkningen A++.

Om SEAD
SEAD är en statlig, CEM-ansluten multinationell organisation som bildades 2010 med syfte att hjälpa den globala marknaden att gå över till mer energieffektiva produkter och lösningar. Idag spänner SEAD över 14 olika länder, inklusive Norden, Australien, Frankrike, Tyskland, Indien, Japan, Korea, Ryssland, Storbritannien och USA. SEAD utvärderar energieffektiviteten på TV-apparater, monitorer, datorer och annan hemelektronik och belysning som säljs i Nordamerika, Europa, Indien och Australien. I år har fokus varit på TV-apparater där SEAD genomfört en djupgående utvärdering av olika tillverkares erbjudande. Mer information på SEAD:s hemsida.

Högupplösta bilder
För högupplösta bilder, gå till LG:s bildarkiv och skriv ”SEAD” och/eller ”LM670T” i sökrutan till höger.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Persson
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

Thomas Wering
Marketing Manager HE
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)73 523 40 26
E-post: thomas.wering@lge.com

About LG Electronics, Inc.
LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) is a global leader and technology innovator in consumer electronics, mobile communications and home appliances. With 117 operations around the world, LG achieved global sales of USD 49 billion (KRW 54.26 trillion) in 2011. LG comprises four business units – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, and Air Conditioning & Energy Solution – and is one of the world’s leading producers of flat panel TVs, mobile devices, air conditioners, washing machines and refrigerators. LG Electronics is a 2012 ENERGY STAR® Partner of the Year. For more news and information on LG Electronics, please visit www.LGnewsroom.com.

About LG Electronics Home Entertainment Company
The LG Electronics Home Entertainment Company is a global top player in televisions, monitors, commercial displays, audio video systems, personal computers and security systems. The company constantly pushes technological boundaries to create feature-rich devices with stylish designs that meet global consumer needs. LG's consumer products include CINEMA 3D Smart TVs, OLED TVs, IPS monitors, home theater systems, Blu-ray Disc™ players, car audio video systems, mouse scanners and external storage devices. LG’s commercial products include digital signage, video conferencing systems and IP security cameras.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.