Gå direkt till innehåll
LG:s nya 2020-bildskärmar - det perfekta valet för både gamers och professionella användare

Pressmeddelande -

Under CES 2020 i Las Vegas kommer LG att premiärvisa den senaste generationen av företagets Ultra-bildskärmar, som med överlägsen prestanda och elegant design kommer att erbjuda en dramatiskt förbättrad användarupplevelsen. Flera av LG:s kommande UltraFine-, UltraGear- och UltraWide-modeller har redan utnämnts till CES Innovation Award-vinnare.

2020 UltraGear gaming-bildskärmar

LG:s nya UltraGear gaming-bildskärmar (modellerna 27GN950, 34GN850 och 38GN950) bygger vidare på produktseriens sedan tidigare goda rykte för blixtsnabba svarstider och enastående bildkvalitet. Tidigare under året lanserades LG:s första Nano IPS-bildskärm med en svarstid på 1ms GTG (gray-to-gray) och de nya modellerna tar detta vidare för en oslagbar spelupplevelse.

En av modellerna som belönats med CES Innovation Award är LG 27GN950, en UltraGear 4K UHD-bildskärm på 27 tum baserad på 1ms Nano IPS-tekniken och som kommer med en uppdateringsfrekvens på 144Hz men kan överklockas till 160Hz. Modellen kan hårdvarukalibreras för att ge bästa möjliga färgåtergivning.

Modellen har stöd för VESA Display Stream Compression-teknik (DSC) för en i princip förlustfri prestanda i 4K UHD.1 Utöver att bidra till fantastisk bildkvalitet och färgåtergivning är VESA DSC dessutom HDR- och NVIDIA G-SYNC-kompatibel vilket bland annat ger tillgång till VRR- (variabel uppdateringsfrekvens) och adaptive sync-teknik.

För gamers som verkligen vill känna sig uppslukade i spelet kommer UltraGear-modellerna 34GN850 och 38GN950, som båda bygger på 1ms Nano IPS-tekniken och har en uppdateringsfrekvens på 160Hz.2 VESA DisplayHDR 600-certifieringen för modellerna 27GN950 och 38GN950 garanterar den ultimata spelupplevelsen. Båda dessa modeller kommer med ett uppdaterat stativ som inte bara är mer elegant än det på tidigare modeller, utan även mer stabilt. LG 34GN850 stödjer VESA DisplayHDR 400.

2020 LG UltraWide-bildskärmar

LG har som ledare inom bredbildskärmar dragit nytta av sin expertis inom avancerade bildskärmstekniker för att utveckla den nya LG 38WN95C, en kurvad UltraWide QHD+-bildskärm på 38 tum. Bildskärmen har en upplösning på 3 840 x 1 600 bildpunkter och bygger på LG:s 1ms Nano IPS-bildskärmsteknik. Även denna modell har belönats som vinnare i CES Innovation Awards.

Tack vare bland annat Thunderbolt 3-anslutning är LG 38WN95C ett perfekt komplement till vilken arbetsstation som helst. LG:s nya UltraWide-modell har tre gånger mer bildskärmsyta jämfört med en 16:9 Full HD-bildskärm vilket ger gott om utrymme att arbeta i flera tillämpningar samtidigt. Nano IPS-tekniken i LG 38WN95C täcker 98 procent av DCI P3-färgrymden vilket ger oerhört verklighetstrogen och realistisk bildåtergivning. Även LG 38WN95C är certifierad enligt VESA DisplayHDR 600 vilket bäddar för verkligt dynamiska HDR-upplevelser på den 38 tum stora bildskärmen.

Utöver ovanstående bildskärmar kommer LG även att introducera en 32-tums UltraFine "Ergo" 4K UHD-monitor (32UN880) under CES. Bildskärmen, som för närvarande inte planeras att lanseras i Norden, har även den belönats som vinnare i CES Innovation Awards.

"Våra bildskärmar för 2020 överträffar förväntningarna med proffsprestanda, -bildkvalitet och -snabbhet. LG:s 27-tums UltraGear 4K-modell erbjuder överlägsen bildkvalitet för den ultimata gaming-upplevelsen samtidigt som den nya UltraWide-modellen på 38 tum ytterligare förstärker LG:s ledande ställning inom 21:9-bildskärmar", säger Jang Ik-hwan, chef för LG:s IT-affärsområde.

Besökare på CES 2020 kan uppleva den fantastiska användarvänlighet, bildkvalitet och prestanda som LG:s 2020 Ultra-bildskärmar erbjuder i monter 11100, Central Hall, Las Vegas Convention Center. Följ #LGCES2020 på sociala medier för att ta del av LG:s nyheter på CES.

Tekniska specifikationer

UltraGearTM UltraWideTM

27GN950 38WN95C
Bildkvalitet Bildskärm Nano IPS Nano IPS

Storlek 27-inch 37.5-inch

Upplösning 4K UHD
(3840 x 2160)
UltraWide QHD+
(3840 x 1600)

Ljusstyrka 450 nits (typiskt) 450 nits (typiskt)

Color Gamut DCI-P3 98 procent DCI-P3 98 procent

Color Bit 1.07B 1.07B

Uppdateringsfrekvens 144Hz (160Hz OC) 144Hz

Svarstid 1ms 1ms

HDR VESA DisplayHDR™ 600 VESA DisplayHDR™ 600
Variable Refresh
DisplayPort Adaptive-Sync DisplayPort Adaptive-Sync

G-SYNC® Compatible G-SYNC® Compatible
Ergonomi
höjd, vändbar höjd, vridbar

kan vinklas kan vinklas
Anslutningar Thunderbolt 3 - x 1

USB-C - -

HDMI x 2 x 2

DP x 1 x 1

Hörlurar O O

USB 1 upp / 2 ner 2 ner

1. I 10-bitarsfärg vid 144Hz
2.  Överklockad

LG Electronics, Inc. är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2018 en total global försäljning på 54,4 miljarder dollar. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.