LG sponsrar Aftonbladets nya webb-tv-satsning FILM – ger råd om TV och hemmabio

LG sponsrar Aftonbladets nya webb-tv-satsning FILM – ger råd om TV och hemmabio

– I programpunkten LG TIPSAR guidar LG:s produktexpert Christian Nilsson tittarna genom TV-djungeln. Han hjälper konsumenter att välja rätt sorts TV, förklarar hur 3D och Smart TV fungerar, löser det eviga sladdproblemet och mycket mer.

LG har ingått ett samarbete med Aftonbladet Webb-tv och blir huvudsponsor av nya storsatsningen Aftonbladet FILM, ett passionerat filmprogram som tar filmälskaren på allvar. Under tio avsnitt – fem under våren och fem i höst – kommer programledaren Teresa Tingbrand, filmrecensent på Aftonbladet, tillsammans med en panel av filmentusiaster att recensera nya och gamla filmer samt diskutera aktuella filmämnen.

I mitten av webb-TV-programmet har LG en egen del som heter ”LG TIPSAR”. I tio nyinspelade 1,5-2-minutersfilmer ger LG’s produktexpert Christian Nilsson tips och råd om TV och hemmabio. Det handlar om allt från vilken typ av TV man ska välja till hur man blir av med de irriterande sladdarna hemma i vardagsrummet. Christian kommer också att förklara nyheter som Cinema 3D och Smart TV samt ge inblickar i hur framtidens TV kan se ut.

– Det här känns som ett nytt, fräscht och relevant grepp för LG att stärka positionen som en expert inom TV och hemmabio. Vi får en möjlighet att nå helt rätt målgrupp, med budskap som är lika relevanta för dem som för oss, och visa att LG har överraskande smarta produkter som kan göra vardagen lite bättre och förgylla TV-tittandet, säger Thomas Wering, nordisk marknadschef för Home Entertainment på LG Electronics.

Första avsnittet av Aftonbladet FILM sänds på Aftonbladet Webb-tv den 14 april. Då har också första avsnittet av LG TIPSAR premiär, där Christian ger en introduktion till konceptet Smart TV. De övriga fyra avsnitten under våren kommer att handla om skillnaden mellan plasma och LCD, vad det finns för olika typer av 3D-TV, hur man hyr film via Smart TV, samt hur man blir av med sladdhärvan med hjälp av en trådlös mediabox.

– Att köpa TV kan vara något av en djungel. Konsumenten måste känna till skillnader mellan plasma och LCD och även kunna förstå nya funktioner som 3D och Smart TV, säger Christian Nilsson, produktexpert inom Home Entertainment på LG Electronics Nordic. Jag hoppas att LG TIPSAR ska kunna ge konsumenterna en större förståelse, så att de kan ställa rätt frågor till butikspersonalen och i slutändan kunna fatta ett smartare köpbeslut.

Samtliga filmer kommer, efter att de visats på Aftonbladet FILM, att kunna ses på LG:s YouTube-sida: http://www.youtube.com/user/LGNordic

Högupplösta stillbilder från LG TIPSAR-filmerna kan laddas ned från:

Produktionsbolag – Hard Hat

• Producent: Maria Bengtsson
  • Produktionsledare – Gustav Fromell
  • Fotograf - Markus Jordö
  • Grafik: Pontus Danielsson
  • Efterbearbetning: Magnus Eriksson

Mediebyrå - Mindshare

• Kreativt ansvarig: Joakim Antelius
  • Produktionsledare: Nike Bergström
  • Kundansvarig: Anders Lindell
  • Projektledare: Caroline Bauer

Om ni önskar mer information vänligen kontakta:

Susanne Persson
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

Om Aftonbladet FILM
Aftonbladet FILM är ett passionerat, kvällstidningsvinklat filmprogram som vågar ta filmnörden/filmälskaren på allvar. Här är inga detaljer eller filmsnackisar för små för att våga grotta ner sig i. Det blir ett diskussionsbaserat program med mycket rörligt material i form av klipp från filmer som släpps längre fram, och från aktuella releaser. Det blir också tillbakablickar och analyser av klassiska filmscener genom åren.

Teresa Tingbrand, filmrecensent på Aftonbladet, är programledare. I panelen sitter Aftonbladets profiler, däribland Jens Peterson, Aftonbladets filmexpert och recensent, som fast medlem. Även Sofis Modes filmentusiast Nina Johansson kommer att delta.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 93 000 anställda i mer än 120 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2010 till 48,2 miljarder USD. LG Electronics är en av världens största tillverkare av platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners, tvättmaskiner och kylskåp.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden, där företaget är indelat i fem affärsområden; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions samt Air Conditioning & Energy Solutions. Den nordiska omsättningen uppgick 2010 till drygt 2,7 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Om LG Home Entertainment Company

LG Home Entertainment Company (HE) är en framstående global tillverkare av plattskärmar och audio- och videoprodukter för såväl hemmabruk som för professionella användare. LG HE omfattar bland annat LCD- och plasma-tv, hemmabiosystem, Blu-ray-spelare, ljudkomponenter, videospelare och plasmaskärmar. LG strävar alltid efter att föra teknologin framåt för att kunna förbättra möjligheterna till underhållning i hemmet och har fokus på att utveckla produkter med smarta funktioner och stilren design.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.