Gå direkt till innehåll
LG stärker sin branschledande position inom tv med ny teknik och ännu fler storlekar

Pressmeddelande -

LG Electronics (LG) sätter ännu en gång ny standard för TV-branschen med sin hyllade OLED-TV. LG:s flaggskepps-TV-sortiment, som bland annat omfattar en CES 2021 Best of Innovation Award-vinnare (modell 48C1) samt flera Innovation Award-utmärkelser har uppgraderats inifrån och ut med teknik och funktioner som en ny panel, den senaste AI-processorn, webOS med ny design samt ett fantastiskt nytt utseende för 2021.

LG:s nyheter för 2021 representerar företagets mest omfattande sortiment av OLED-tv hittills med spännande nya modeller som bygger på varumärkets arv av överlägsen bildkvalitet. LG:s senaste G1-serie kommer utrustade med OLED evo, nästa steg i utvecklingen av OLED-teknik för tv som ger högre ljusstyrka och kraftfulla bilder med fantastisk klarhet, detaljer och realism.

LG erbjuder dessutom konsumenter mer valmöjligheter för OLED-tv än någonsin tidigare. Den nya LG C1-serien har ett varierat utbud av storleksalternativ från 48-tumsversionen som är en given favorit bland gamers till den nya 83-tumsmodellen som är LG:s största 4K OLED-tv hittills. Dessutom är det nya Gallery Stand 2 ett attraktivt alternativ till det eleganta Gallery Design-fästet för dem som vill ha mer flexibilitet för hur de sätter upp sin tv.

LG:s senaste intelligenta processor, a (Alpha) 9 Gen 4 AI, förbättrar prestandan på de senaste Z1-, G1- och C1-serierna av LG tv-apparater. Processorn utnyttjar djupinlärning för att förbättra uppskalningen, vilket gör att innehåll av vilken kvalitet som helst ser perfekt ut på de stora skärmarna. LG:s senaste processor har AI Picture Pro, som känner igen objekt på skärmen såsom ansikten och kroppar och skiljer mellan förgrunden och bakgrunden och bearbetar varje objekt oberoende för att göra bilder mer tredimensionella. Med sin förmåga att upptäcka innehållsgenre optimerar a9 Gen 4-processorn bildkvalitet, ljusmängd i scener och omgivande förhållanden i olika visningsmiljöer ytterligare.

Vidare innehåller processorn en ny version av LG:s AI Sound Pro som har två stora nyheter för 2021. Virtuell 5.1.2-uppmixning av surroundljud ger en otroligt uppslukande ljudupplevelse via TV:ns inbyggda högtalare medan Auto Volume Levelin säkerställer en konsekvent volymnivå vid byte mellan kanaler eller olika streaming-appar, en lösning på ett problem som länge har irriterat många TV-tittare.

LG:s senaste OLED-TV-modeller erbjuder en exceptionellt intuitiv användarupplevelse tack vare företagets uppdaterade smart TV-plattform webOS 6.0. Med en helt nydesignad hemskärm samt prestanda- och funktionsförbättringar ger webOS 6.0 snabbare åtkomst till appar och enklare innehållsupptäckt med ännu mer personliga rekommendationer. I kombination med en förbättrad Magic Remote som innehåller snabbtangenter för populära innehållsleverantörer, erbjuder LG:s nya webOS användarna möjlighet att lättare styra och navigera i nästa generation av LG:s TV-apparater och det växande webOS-ekosystemet.

LG OLED-tv-apparater, som under lång tid hyllats av konsumenter, tekniska experter och några av de största namnen i filmbranschen som de bästa skärmarna, fortsätter att höja ribban för bildkvalitet. Med företagets självupplysta pixelteknik erbjuder panelerna i 2021-sortimentet perfekta svärta och har certifierats att ha 100 procents color fidelity, ett mått på hur troget färg återges, av den globala produkttestbyrån Intertek. Utöver den oöverträffade färgåtergivningen och kontrasten stöder LG:s TV-apparater Dolby Vision IQ och Dolby Atmos för att ta tittarnas upplevelse till en helt ny nivå.

LG OLED-tv-apparater har också fått ett rykte som de bästa TV-apparaterna för både konsol- och PC-spel. LG:s 2021 OLED-tv-apparater kommer utrustade med nya funktioner och egenskaper såsom Game Optimizer samt en svarstid på en millisekund, låg ingångslatens och fyra portar som stöder de senaste HDMI-specifikationerna. Det ger inte bara användarna tillgång till alla spelrelaterade inställningar på ett bekvämt ställe, Game Optimizer tillämpar automatiskt de bästa bildinställningarna beroende på vilken typ av spel som spelas, oavsett om det är ett FPS, rollspel eller realtidsstrategispel. Givetvis kommer de nya modellerna med G-SYNC, FreeSync och VRR (Variabel uppdateringsfrekvens), som alla kan hanteras i Game Optimizer.

Och när det gäller ansvarsfull tillverkning har LG ett bra resultat med sina OLED-TV-apparater. Panelerna som används i OLED-TV-serien 2021 har certifierats av den schweiziska Societe Generale de Surveillance (SGS) för minimal miljöpåverkan, avger försumbara luftföroreningar, använder mindre farliga ämnen och är mycket återvinningsbart. Enligt SGS utvärderingsresultat minskar LG OLED-TV-paneler utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC) med mer än 50 procent jämfört med LCD-TV-paneler av samma storlek.

LG OLED-TV-apparater är också mindre jobbiga för ögonen utan att kompromissa med bildkvaliteten. Förutom erkännandet av svagt blått ljus från TÜV Rheinland och flimmerfri certifiering från Underwriters Laboratories, använder LG:s OLED-tv världens första Eyesafe-certifierade TV-paneler som uppfyller det låga kravet på blått ljusutsläpp från Eyesafe, en amerikansk hälsostandardbyrå. Tester har visat att LG OLED-tv avger cirka 50 procent mindre blått ljus än en LCD-TV-panel med samma storlek.

LG:s senaste soundbars är utformade för att passa perfekt med de nya OLED-tv-modellerna och är ytterligare en demonstration av företagets miljömedvetna tillvägagångssätt för tillverkning. Utsidan på LG:s soundbars är gjord av återvunna material medan förpackningen är utformad för att skydda utan användning av expanderade polystyrenskumblock.

"Vårt åtagande att höja ribban för branschen och öka värdet för konsumenterna framgår tydligt i LG OLED TV-serien för 2021", säger Park Hyoung-sei, vd för LG Home Entertainment Company. "Med LG OLED evo, vår mest avancerade panelteknik hittills, spelar våra senaste OLED-tv-apparater i helt en egen liga och levererar en annan nivå av tittarupplevelse som vi känner oss säkra på är oöverträffad."

LG: s hela TV-serie 2021, som inkluderar premium OLED-tv-apparater, nya LG QNED Mini LED-tv-apparater, vilka använder företagets egenutvecklade kvantbaserade NanoCell-färgteknik och mini-LED-bakgrundsbelysning för förbättrad färgnoggrannhet och större kontrast, samt uppgraderade LG NanoCell-tv-apparater kommer att visas i LG:s virtuella monter under CES 2021 med start den 11 januari.

LG Electronics, Inc. är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2018 en total global försäljning på 54,4 miljarder dollar. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.