LG startar utrullning av LG QNED Mini LED-tv

LG startar utrullning av LG QNED Mini LED-tv

LG Electronics (LG) kommer att påbörja lanseringen av företagets nyaste och mest påkostade LCD TV-modeller på marknader världen över med start i juli. Tack vare LG:s toppmoderna Quantum Dot NanoCell-färgteknik och Mini LED-bakgrundsbelysning ger de nya QNED Mini LED-modellerna en fantastisk tittarupplevelse med djupare svarta, mer exakt färgåtergivning med högre kontrast och ljusstyrka[i]. Serien består av modeller i 8K QNED99- och QNED95-serierna såväl som modeller i 4K QNED90-serien vilka kommer i skärmstorlekar som sträcker sig från 65 till 86 tum[ii].

LG QNED Mini LED har företagets egen Quantum Dot NanoCell-färgteknik som med fylliga och exakta färger banar väg för en helt ny era inom bildkvalitet för LCD-TV. LG QNED Mini LED-TV-apparater är certifierade av det internationella produkttestföretaget Intertek för att tillhandahålla 100 procent färgvolym och färgprecision, och eliminerar också färgförvrängning över en bred betraktningsvinkel, vilket garanterar att alla i rummet kan njuta av den ultimata LCD-bildkvaliteten[iii].

Ju större skärm, desto mindre behöver detaljerna vara. LG QNED Mini LED-TV kommer med betydligt mindre lysdioder i bakgrundsbelysningen jämfört med andra liknande TV-skärmar, vilket ökar ljusstyrkan och dimningszoner. LG:s 86-tums 8K-TV (modell 86QNED99UPA) är till exempel bakgrundsbelyst av cirka 30 000 LED-lampor som är utformade för att skapa cirka 2 500 lokala dimningszoner för att ge 10 gånger högre kontrastförhållande än konventionella LCD-TV-apparater. Djupare svärta och större detaljrikedom i mörka områden skapar en ökad djupkänsla som gör att det som visas på skärmen blir ännu mer realistiskt.

LG:s engagemang för en bättre framtid framgår tydligt med de senaste TV-produkterna. LG:s QNED Mini LED-TV-apparater har fått Eco-Product-certifiering från SGS Société Générale de Surveillance SA i Schweiz. Denna certifiering tilldelas endast produkter som uppfyller SGS-standarder som inkluderar låg miljöpåverkan eller återvinningsbarhet[iv].

"LG QNED Mini LED-TV representerar ett evolutionärt språng framåt och använder LG:s unika färgåtergivningsteknik och mini-LED-bakgrundsbelysning för att uppnå toppen av LCD-bildkvalitet", säger Park Hyoung-sei, vd för LG Home Entertainment Company. "Vårt senaste sortiment är ett bevis på LG:s tekniska ledarskap på premium-TV-marknaden vilket möjliggjorts genom att kontinuerligt förbättra och förfina våra innovativa OLED- och QNED Mini LED-TV-apparater."

LG QNED Mini LED-TV kommer inledningsvis att finnas tillgänglig i Nordamerika och kommer till Sverige och övriga Norden i början av augusti.

[i] Mätt mot LG UHD-TV-apparater som inte använder NanoCell-teknik.

[ii] Tillgängliga storlekar kan variera från marknad till marknad.

[iii] Certifierad av Intertek, LG:s QNED Mini LED-TV-apparater ger en hög färgprecision uppmätt som 100 procent av CIE DE2000 över 18 färgmönster med en betraktningsvinkel på ± 30 °. LG:s QNED Mini LED-TV-apparater är certifierade av Intertek och kan återge 100 procent av DCI-P3-spektrumet över ett 3D-färgutrymme som täcker TV:ns hela luminansområde.

[iv] QNED Mini LED-TV-apparater erkänns som Eco-Products enligt SGS Eco-Product-certifiering ECO / 21 / CEBEC / 00016 och ECO / 21 / CEBEC / 00017.

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete belönades LG med Platina-status, den högsta nivån, i EcoVadis hållbarhetsanalys i december 2020. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.