LG vinner tre EISA-utmärkelser för LCD-TV, hemmabiosystem och mobil

Prisas för ”Årets mest prisvärda LCD-TV” och ”Årets gröna mobil” för andra året i rad

LG Electronics har vunnit tre priser av den prestigefyllda European Imaging and Sound Associations (EISA) 2010. Jurygrupperna inom EISA består av redaktörer från de tidningar som ingår i sammanslutningen. De baserar betygsättningen av produkterna på deras egna rigorösa produkttester, analyser och jämförelser, och utser sedan vinnare inom respektive kategori.

LG vann pris för ”Årets mest prisvärda LCD-TV 2010-2011” för sin LED LCD-modell LG 42LE530N. Till ”Årets kompakta hemmabiosystem 2010-2011” utsågs LG HB45E och utmärkelsen ”Årets gröna mobil 2010-2011” gick till LG GD510 Pop.

– Vi är otroligt glada över att ha fått de här EISA-utmärkelserna. Särskilt roligt är det att vi återigen fått pris för årets gröna mobil och mest prisvärda LCD-TV, säger Lena Hjorth, Marknadsdirektör på LG Electronics Nordic. Att vi vinner de här utmärkelserna är ett bevis för LG:s engagemang för att erbjuda våra konsumenter högkvalitativa produkter som är designade för att erbjuda smarta innovationer och hög prestanda, samtidigt som de följer vår miljöstrategi genom att bland annat reducera energiförbrukningen.

LG 42LE530N (Årets mest prisvärda LCD-TV 2010-2011)
Den här tunna Full HD LED LCD-TV:n har en fantastisk bildkvalitet i 1080p, TruMotion 100Hz samt en USB-anslutning som gör att TV:n kan kopplas till andra enheter såsom en bärbar dator eller extern hårddisk. Den är också energisnål med en lägre strömförbrukning jämfört med många andra LCD-TV-apparater i samma storlek. EISA gav den här produkten en utmärkelse då dess höga kvalitet ”får LG 42LE530N att framstå som ett ovanligt prisvärt alternativ, särskilt om hänsyn tas till alla finesser och anslutningar, inklusive USB för uppspelning av bilder, musik och film.”

LG HB45E (Årets kompakta hemmabiosystem 2010-2011)
Det här kompakta hemmabiosystemet erbjuder hög bildkvalitet och ett ljud med en uteffekt på upp till 400W, samtidigt som den spelar både Blu-ray och DVD i 2.1 surroundljud. EISA:s jury gav systemet utmärkelsen för att ”LG sätter en helt ny standard för ljud per krona och flexibilitet med sitt slanka och stiliga system HB45E”.

LG GD510 Pop (Årets gröna mobil 2010-2011)
LG GD510 Pop är en av de minsta 3-tums pekskärmsmobilerna på marknaden. Med ett användarvänligt gränssnitt, webbläsare och snabb tillgång till sociala nätverk tillsammans med ett antal andra funktioner, så är det inte förvånande att det är en av LG:s bästsäljare. EISA-juryn menar att ”LG GD510, också känd som Pop, är den ”grönaste” mobiltelefonen på marknaden idag tack vare sin kompakta storlek, låga vikt, miljöeffektiva förpackning och sin låga energiförbrukning. Gällande användningen av material som guld, palladium, koppar och silver, analyserat av SIMS Recycling, slår LG GD510 lätt alla konkurrenter. Självklart går det att både vara snygg och intelligent när det gäller att vara grön.”

EISA är en unik sammanslutning av Europas 50 ledande facktidningar inom hemelektronik. I juni varje år träffas chefredaktörerna från medlemstidningarna för att bestämma vilka av de produkter de har testat för sin tidning under det senaste året som är värda att få de eftertraktade EISA-utmärkelserna. Det delas ut priser i sex kategorier: Ljud, Video, Hemmabio, Foto, Bilelektronik och Mobil.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.