Marcus Jonsson ny nordisk marknadschef för Home Entertainment på LG Electronics

Marcus Jonsson ny nordisk marknadschef för Home Entertainment på LG Electronics

Ska bygga vidare LG:s varumärke inom TV och Audio/Video med fokus på konsumentdriven marknadsföring som kommunicerar användarnytta.

LG Electronics anställer Marcus Jonsson som nordisk marknadschef för affärsområdet Home Entertainment. Marcus kommer att ansvara för att driva marknadsföringen och ytterligare stärka varumärket inom områdena TV och Audio/Video. Marcus kommer närmast från Svenska Spel där han arbetat i nio år, senast som marknadschef för Sportspel och Poker, och dessförinnan har han bland annat haft en tjänst som marknadschef för Nummerspelen.

– Jag har fått ett mycket bra intryck av LG Electronics, som har ett fantastiskt produktutbud och spännande ambitioner på den nordiska marknaden. Jag ser verkligen fram emot att få vara delaktig i den satsning som LG gör inom TV och Audio/Video, med fokus på att kommunicera konsumentnyttan med de smarta tjänster och funktioner som vi erbjuder, säger Marcus Jonsson.

– LG är redan ett prisbelönt och starkt varumärke inom Home Entertainment, men vi har ambitiösa målsättningar att stärka positionen på den nordiska marknaden och öka våra marknadsandelar, säger Lena Hjorth, marknadsdirektör på LG Electronics Nordic. Marcus Jonsson har en spännande bakgrund med stor erfarenhet och kunskap inom konsumentdriven marknadsföring. Han kommer att vara en stor tillgång när vi tar kommunikationen till nästa nivå, med användaren i fokus.

Sedan etableringen i Sverige 1999 har LG Electronics stadigt ökat sin försäljning inom konsumentelektronikområdet och är idag en av marknadsledarna i Norden inom platt-tv och hemmabio. Visionen för den lokala marknaden är att LG ska vara det självklara valet för konsumenter som vill ha en stor upplevelse inom området hemmaunderhållning. Genom stora satsningar inom området Smart TV ligger LG i framkant i utvecklingen av nya typer av tjänster som konsumenterna efterfrågar. Ett exempel är det nyligen lanserade samarbetet med SF Anytime, där användaren får tillgång till en hel videobutik direkt i sin LG TV.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.