Med hållbarhet i fokus: LG får guld av EcoVadis

Med hållbarhet i fokus: LG får guld av EcoVadis

Med hjälp av innovativ och mer hållbar teknik skapas fler stunder till att njuta av livet – vare sig det gäller ett smart kylskåp som hjälper till att minska matsvinnet, en A-klassad tvättmaskin för minskad energiförbrukning eller en mer hållbart producerad OLED-TV[1]. LG:s mål och ambition är att med produkter som ligger i teknisk framkant, kunna förgylla och förenkla människors vardag. LG är i år, enligt EcoVadis bedömningskriterier, det högst rankade konsumentelektronikföretaget 2023[2].

Utmärkelse för mer hållbara produktionsled

LG har, för 13:e året i rad, utvärderats av EcoVadis, och trots tuffare krav gav det i år en guldmedalj. LG gavs en guldutmärkelse för bland annat sitt arbete med hållbara material, minskning av material avfall och produktdesign som gör det enklare för konsumenten att återvinna.

Vi är väldigt stolta över att få utmärkelsen från EcoVadis, som är ett bevis på LG:s engagemang inom området, och att vi kan bidra med produkter som lämnar allt mindre avtryck - både i produktion och användning, säger Daniel Lamborn, Marketing Manager Consumer Electronics på LG Nordic.

LG:s produktstrategi, Green Product Strategy, syftar till att utveckla produkter som reducerar miljöavtrycket, genom hela produktlivscykeln. Strategin omfattar bland annat att utveckla produkter med reducerad vatten- och energikonsumtion, samt produkter med låg ljudnivå och minimalt med vibrationer.

Från återförsäljare till konsument

För återförsäljare bidrar EcoVadis undersökningar till möjligheten att upplysa kunder om mer hållbara produkter, eftersom EcoVadis mäter och utvärderar leverantörers arbete inom flera övergripande områden: miljö, etik, arbetskraft och mänskliga rättigheter, samt hållbara inköpsprocesser.

Camilla Skjelsbæk Gramstad, Hållbarhetschef på Elkjøp Nordic AS, säger:

- Elkjøp arbetar för att göra allt fler och fler konsumenter medvetna om EcoVadis och vi vill göra det lättare för våra kunder att göra medvetna val. Att göra leverantörernas EcoVadis-medaljer synliga på produktsidorna är en sådan åtgärd. Genom att skapa en viss konkurrens mellan våra leverantörer genom en sådan tydlig märkning vill vi ge ännu mer motivation till ständiga förbättringar. En guldmedalj hänger högt och är ett bra bevis på ett gediget hållbarhetsarbete.

Better Life for All 2030

Förra året presenterades “Better Life for All 2030”, ett hållbarhetsinitiativ från LG Electronics med syftet att se till att nästkommande generation inte får slut på resurser och att allt fler människor lätt ska kunna leva hållbart. Kopplat till Better Life for All 2030 finns det tre strategiska mål och uppgifter som LG strävar efter:

1. Koldioxidneutralitet senast 2030 och övergång till 100 % förnybar energi senast 2050.

2. Uppbyggnad av en cirkulär ekonomi: Minska, återvinna, återvinna och återanvända: öka återvinningen av avfall vid produktionsanläggningar och utöka den kumulativa insamlingen av e-avfall. LG har som mål att använda 600 000 ton återvunnen plast i sin produktionsprocess fram till 2030.

3. Utveckling av effektivare produkter som minimerar miljöbelastningen: fram till 2030 planerar LG att minska de totala koldioxidutsläppen från produktanvändningen med 20 procent genom att utveckla produkter som är ännu mer energieffektiva och hållbara än nuvarande modeller. Det hjälper konsumenterna att både minska sina energiräkningar och få ett mer hållbart hushåll.

Läs mer om LG Electronics Inc:s hållbarhetsarbete

[1] LG har under många år arbetat för att ta fram mer hållbara tillverkningsmetoder och material för tillverkningen av bland annat OLED TV, så som de kompositmaterial som introducerades år 2022 som produceras med en högre halt återvinna och återvinningsbara material än tidigare, samt reducerat produktens totala vikt och förpackningsstorlek för att minska förbrukningen av fossila bränslen under transport.

[2] Förteckning över företag inom hemelektronik baserad på NACE-kategorisering av organisationer, 26.40 - Tillverkning av hemelektronik och 27.5 - Tillverkning av hushållsapparater. NACE (Nomenclature of Economic Activities) är den europeiska statistiska klassificeringen av ekonomisk verksamhet. NACE grupperar organisationer enligt deras affärsverksamhet.

Om Ecovadis

Sedan starten 2007 har EcoVadis vuxit till att bli världens största och mest betrodda leverantör av hållbarhetsbetyg för företag, och har skapat ett globalt nätverk med mer än 100 000+ företag med betyg. Metodiken bygger på internationella hållbarhetsstandarder, inklusive Global Reporting Initiative, FN:s Global Compact och ISO 26000, som täcker över 200 utgiftskategorier och över 175 länder.

Läs mer på www.ecovadis.com

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 65 miljarder dollar under 2021, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, och vitvaror. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment,, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete fick LG Guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.