Modellserien LG OLED Objet vinner iF Gold Award for Design Excellence

Modellserien LG OLED Objet vinner iF Gold Award for Design Excellence

Konsumentmodeller med lifestyle-fokus gör intryck på iF-juryn

STOCKHOLM, den 14 april, 2022 — En jury med 132 designexperter från över 20 länder har gett LG 20 utmärkelser, däribland iF Gold Award för LG OLED Objet Collection (modell 65Art90). Av de 20 utmärkelserna var 16 i kategorin för produktdesign och tre för användargränssnitt (UI). Av årets cirka 11 000 tävlande mottog 73 stycken utmärkelsen iF Gold Award.

Tävlande produkter utvärderas baserat på hur produkterna särskiljer sig och påverkar marknaden i nio olika kategorier – produkt, paketering, kommunikation, interiörarkitektur, professionellt koncept, tjänstutformning, arkitektur, användarupplevelse (UX) samt användargränssnitt (UI).

LG OLED Objet Collection, en produktserien i kategorin Lifestyle-TV, vann den ädlaste utmärkelsen, iF Gold Award, tack vare sin staffli-liknande utformning. Med sin minimalistiska stil och neutrala färger skänker den ro och harmoni till sin omgivning. Det motoriserade skynket kan sänkas helt eller delvis, beroende på användningsområde.

Andra produkter som belönades med pris för sin produktdesign inkluderar TV-modellerna LG OLED evo Gallery Edition (77G2), LG OLED evo (65C2) samt högtalaren LG XBOOM 360. Juryn ansåg att produkterna framför allt utmärktesig genom sin estetik, funktionalitet och teknisk innovation.

Sedan 1953 har designer och tillverkare strävat efter att vinna de åtråvärda iF-utmärkelserna för design – vida erkänd som ett av världens tre mest värdefulla utmärkelser för produkter. Tävlingarna hålls av tyska iF International Forum Design GmbH med bas i Hannover som även kurerar Red Dot Design Award samt IDEA (International Design Excellence Award).

“Vi är hedrade över att ha fått utmärkelser vid iF Design Award efter våra tidigare framgångar i Red Dot Design Award. LG Electronics har alltid strävat efter att erbjuda de bästa användarupplevelserna och högt estetiskt värde, därför är det viktigt för oss att få våra insatser erkända i en av världens tyngsta designtävlingar”, sade Lee Chul-bae, Senior Vice President och Executive Head vid LG Electronics Life Innovation Design Center.

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete belönades LG med Platina-status, den högsta nivån, i EcoVadis hållbarhetsanalys i december 2020. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.