Gå direkt till innehåll
Var tredje svensk livsdröm kommer aldrig att uppfyllas – LG:s Drömstipendium kan få fler att ta steget

Pressmeddelande -

Sex av tio svenskar har en livsdröm men var tredje tror inte att den kommer att realiseras. Det visar en färsk undersökning från LG och YouGov. LG:s Drömstipendium ger inspiration och en första knuff mot målet att förverkliga en livsdröm. Nu öppnar LG upp för 2011 års ansökningar.

Nu öppnar LG Electronics upp för ansökningar till LG:s Drömstipendium 2011. Drömstipendiet instiftades 2010 och har som syfte att uppfylla människors drömmar. Det kan handla om sport, musik, resor, film, karriär eller konst – endast fantasin sätter gränser. Stipendiet är på 25 000 kronor och delas ut till den som bäst beskriver sin livsdröm och hur stipendiet kan göra vägen enklare.

– LG är ett varumärke som i mycket handlar om att få ut lite mer av livet. Vi är glada att LG:s Drömstipendium kan ge en person som har en passion chansen att förverkliga sin dröm, säger Lottie Funck Ekelund, nordisk varumärkes- och kommunikationschef på LG.

– Enligt YouGovs undersökning är det många som har drömmar men ser olika hinder mot att förverkliga dem, fortsätter Lottie Funck Ekelund. LG:s Drömstipendium handlar om att istället se möjligheter att uppnå vad man allra mest strävar efter. Oavsett om man blir utsedd som stipendiat eller ej så kanske ansökan i sig gör att man konkretiserar sin dröm och det blir ett steg i rätt riktning.

Namnkunnig jury i LG:s Drömstipendium 2011

Årets jury består bland andra av Peter Swartling, grundare av Legend Music Group, Hulda Andersson, modechef på tidningen Chic, och representanter från LG. För att delta laddar man upp sin en ansökan via kampanjsajten www.dromstipendiet.se. Där finns också möjlighet att rösta på sina favoritbidrag. De ansökningar som får flest röster kommer automatiskt med till juryöverläggningen, där ansökningarna bedöms och årets drömstipendiat utses.

– Alla människor har drömmar, den stora utmaningen är ofta att uppfylla och konkretisera dem i verkligheten. Därför älskar jag verkligen den här satsningen – här har alla som har ett tydligt mål och kämpar hårt för att komma dit, en chans att faktiskt kunna ta första steget att förverkliga sin livsdröm, säger jurymedlem Peter Swartling.

Följ 2010 års drömstipendiat på Emmas Tangoblogg

LG:s första drömstipendiat blev tangoentusiasten Emma Rådahl från Uppsala. Emma kommer att använda pengarna till att genomföra sin drömresa. I augusti 2011 åker hon till tangons huvudstad Buenos Aires för att träffa och dansa för några av världens främsta tangoinstruktörer. Du kan följa Emmas väg till sin dröm via hennes blogg www.emmastangoblogg.se.

– Tangon är min stora passion i livet och min resa till Argentina är verkligen en dröm som LG nu ger mig chansen att uppfylla, säger Emma Rådahl. Jag hoppas verkligen att jag kan inspirera fler att ta chansen och vara med och tävla om årets LG Drömstipendium.

Korta fakta från undersökningen:

• 62 procent av svenskarna har en livsdröm de vill förverkliga och 23 procent önskar att de hade en tydlig dröm att sträva efter.
  • Var fjärde svensk anser att en livsdröm sporrar dem i vardagen.
  • Fem procent av de tillfrågade har redan förverkligat sin dröm och 63 procent planerar att göra det. 29 procent anser att det är tveksamt och tre procent är säkra på att de inte kommer att realisera sin dröm.
  • Det största hindret mot att realisera sin livsdröm är att man inte har pengar (50 %) samt att man inte vågar ta steget (19 %).
  • Svenskarnas drömmar handlar främst om resmål (34 %) och karriär (29 % varav 20 % som vill starta eget). Var tionde har artistdrömmar såsom skådespelare, musiker eller konstnär.

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd under perioden 24-26 maj 2011 via YouGov Sveriges Internetpanel. Antalet respondenter är 1024 personer, män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Susanne Persson
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

Lottie Funck Ekelund
Nordic Brand & Communication
Box 83, 164 94 Kista
Tel: +46 (0)8 566 415 32
Mobil: +46 (0) 73 523 40 22
E-post: lottie.ekelund@lge.com

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 93 000 anställda i mer än 120 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2010 till 48,2 miljarder USD. LG Electronics är en av världens största tillverkare av platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners, tvättmaskiner och kylskåp.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden, där företaget är indelat i fem affärsområden; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions samt Air Conditioning & Energy Solutions. Den nordiska omsättningen uppgick 2010 till drygt 2,7 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.