Företagets dynamiska förmåga viktigaste framgångsfaktorn

”Enligt våra egna erfarenheter och en omfattande forskning är företagets dynamiska förmåga i många fall den absolut viktigaste framgångsfaktorn i en allt mer dynamisk och volatil värld.”  Så säger författarna till nya boken Det dynamiska företaget som Liber nu lanserar.

Som en följd av den ökade dynamiken i omvärlden har affärsklimatet på kort tid blivit väsentligt mindre stabilt och volatiliteten allt större i den globala ekonomin. Det ställer krav på företag som är lika dynamiska som den värld som de verkar i – företag som har en dynamisk förmåga. I den nya boken Det dynamiska företaget presenterar författarna en modell för hur företag kan uppnå en sådan dynamisk effektivitet och vad som utmärker de mest framgångsrika förebilderna.

Ett företag med dynamisk förmåga kan snabbt förändra sin marknadsstrategi, sitt sätt att agera på marknaden och den operativa verksamheten, som i allt högre grad utförs av leverantörer och partners.

– Det finns många managementböcker som beskriver hur de mest framgångsrika företagen arbetar med ledarskap, kultur, värderingar, varumärke och strategi. Och ännu fler som beskriver vilken metod som är vägen till framgång. De flesta av dessa beskrivningar och modeller är dock utvecklade utifrån en före-ställning om ett relativt stabilt affärsklimat. Vår utgångspunkt är att vi befinner oss i ett affärsklimat som är oerhört dynamiskt – vilket ställer krav på dynamiska och följsamma företag, säger författarna, som analyserar viktiga framgångsfaktorer hos företag som Inditex, IKEA, H&M, och andra som växer snabbare och med högre lönsamhet än sina konkurrenter.

Det dynamiska företaget vänder sig till chefer och ledningsgrupper i företag som vill utveckla sin dynamiska förmåga och därmed snabbt kunna anpassa sig och överleva och växa i det allt mer krävande affärsklimatet. De företag som inte lyckas riskerar att slås ut. Mot den bakgrunden använder författarna uttrycket ”Survival of the fittest” för att beskriva vad vi kan förvänta oss av framtiden!

Om författarna:
Mats Abrahamsson (t.v.) är professor i logistik vid Linköpings tekniska högskola och arbetar som strategikonsult. Stefan Karlöf (t.h) är konsult inom marknadsstrategi och affärskommunikation samt skribent. Kontakt: mats.abrahamsson@liu.se, stefan@karlof.se

Fakta om boken:
Titel: Det dynamiska företaget – om följsamhet och flödesorienterade affärsmodeller
ISBN: 978-91-47-09675-6
Rek. Internetpris: 350 kronor exklusive moms

Information:
Förläggare: Ola Håkansson, ola.hakansson@liber.se, 040-25 86 12.
För recensionsexemplar kontakta Hanna Hellzén Cramér, hanna.hellzencramer@liber.se, 08-690 93 77. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/