Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande

Liberalerna kräver en haverikommission efter veckor av störningar på röda linjen

Trafiken på tunnelbanans röda linje har i två veckor präglats av förseningar, inställda avgångar och kraftigt reducerad kapacitet. Ännu tycks ingen lösning finnas i sikte. Nu kräver Liberalerna i Region Stockholm att en haverikommission tillsätts för att klarlägga vad som har gått fel och säkerställa att något liknande inte händer igen.

Att enstaka tekniska fel uppstår i ett så stort och komplext system som tunnelbanan är inget anmärkningsvärt. Vad som däremot är det är att driftstörningen har kunnat pågå så länge utan att åtgärdas. För Liberalerna väcker det frågor som måste besvaras, inte minst om hur beredskapen är vid trafikstörningar och om liknande sårbarheter finns i andra delar av tunnelbanesystemet.

- Det är allvarligt att ett tekniskt fel får så pass långtgående konsekvenser. Det är ännu allvarligare att felet, trots intensiv felsökning och inkallad specialistkompetens, fortfarande inte har identifierats eller åtgärdats. Resenärerna har rätt att få veta varför trafiken på röda linjen inte har fungerat och vilka åtgärder regionen kommer att vidta för att detta inte ska hända igen, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Förslaget lämnas in på sammanträdet med regionstyrelsen den 16 juni.

    Ämnen

    Kategorier

    Regioner

    Kontakter