Åslund (L): Sjöfartsverkets chockhöjning drabbar Stockholms besöksnäring

Åslund (L): Sjöfartsverkets chockhöjning drabbar Stockholms besöksnäring

För att öka intäkterna till Sjöfartsverket vill verket höja farleds- och lotsavgifterna för fartyg som anlöper Stockholms hamnar. Stockholms stads remissvar behandlas i Stockholms hamnars styrelse idag 20/4.

Den analys som Stockholms hamnar har gjort av förslaget visar att förslaget får ”mycket svåra konsekvenser” för sjöfarten och för Stockholms besöksnäring. Särskilt hårt slår förslaget mot kryssningstrafiken, en sektor som varje år bidrar med en halv miljard till besöksnäringen i Stockholmsregionen.

-  Besöksnäringen till Stockholm skapar jobb och bidrar med stora belopp till stockholmarnas gemensamma kassa. Jag ifrågasätter att staten för att täcka upp de ekonomiska problemen i Sjöfartsverket chockhöjer avgifterna på ett sätt som slår direkt mot turismen, säger Ann-Katrin Åslund (L), ledamot i Stockholms hamnars styrelse.

-  Vi behöver en lösning som är miljömässigt hållbar och som möjliggör för företag som vill söka sig till Stockholms hamnar att fortsätta ha sin verksamhet här istället för att välja andra destinationer framför Stockholm. Vi måste möjliggöra för den maritima besöksnäringen att växa istället för att dra undan mattan för den, säger Ann-Katrin Åslund (L), ledamot i Stockholms hamnars styrelse.

Såhär slår Sjöverkets förslag om nya farleds- och lotsavgifter mot Stockholm:

1.Totalt innebär förslaget en höjning av avgifterna för kryssningsfartygen i Stockholm med 14 procent. För mindre fartyg kan det innebära så mycket som en höjning med 38 procent eller 44 000kr/anlöp.

2.Under Alliansens tid i regering infördes ett särskilt anslag till Sjöfartsverket för isbrytning. Den kan nu komma att upphöra och om dessa medel uteblir meddelar Sjöfartsverket att man kommer höja avgifterna ytterligare med 15 procent.

3.Turn-around-anlöp har tidigare varit undantagna, det vill säga anlöp under vilket man byter minst 90 procent av alla passagerare. De ska nu inte längre undantas. Fler anlöp omfattas således av avgifterna.

Kryssningsfartygen bidrar med en halv miljard till besöksnäringen i Stockholmsregionen. Stockholms hamnar investerar 250 miljoner under en femårsperiod på infrastruktur för just kryssningsfartygen.

Liberalerna menar att den nya modellen måste utformas på ett sätt så att påverkan på Stockholms besöksnäring vägs in.

Presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86