Richard Bengtsson (L)

Bengtsson (L): Rädda Liljeholmsbadet

Fastighetskontoret föreslår att staden säljer Liljeholmsbadet. Det framgår av den utredning som fastighetsnämnden ska ta ställning till nästa vecka. Liberalerna kommer att rösta nej till förslaget och kräver en ny utredning av kostnaderna för renovering, nybyggnation samt alternativa finansieringslösningar.

- Den här utredningen säger inte mycket mer än det vi fick veta för ett halvår sedan. Jag tror till exempel att ett upprustat bad skulle hålla för fler besökare än det nuvarande och då skulle ju ekonomin i projektet se annorlunda ut, men det är inte utrett. Jag tänker inte sitta och se på när majoriteten slarvar bort ett bad och en älskad kulturinstitution utan att först se om det går att ha det kvar, säger Richard Bengtsson (L), vice ordförande i fastighetsnämnden.

Fakta:

Majoriteten ville redan i september 2016 besluta om att stänga ner Liljeholmsbadet för gott. Efter Liberalernas påtryckningar gavs fastighetskontoret istället i uppdrag att redovisa och utreda möjligheterna att renovera badet eller bygga en ny anläggning. Det är den utredningen som nu föreslår att badet avyttras.

Länk till ärendet (Fastighetsnämnden 4 april 2017)

Mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86