Richard Bengtsson (L)

​ Bengtsson (L): Storkyrkobadet måste räddas

Storkyrkobadet i Gamla stan hotas av nedläggning. Orsaken är att den ideella föreningen Storkyrkobadarna, som driver badet, kommer att drabbas av högre hyra. Vid gårdagens frågestund i kommunfullmäktige i Stockholm framkom det att den styrande majoriteten inte har några planer på att rädda badet.

Richard Bengtsson (L) oroar sig för vad som händer när ytterligare ett bad i innerstaden riskerar att stänga. Fyra simhallar i Stockholms innerstad (Forsgrénska badet, GIH-badet, Åkeshovs sim- och idrottshall och Liljeholmsbadet) har redan stängt, de tre förstnämnda för renovering, Liljeholmsbadet tills vidare.

- Staden borde agera. Vi har redan stor brist på simhallar i Stockholm och varje försämring av simmöjligheterna i Stockholm drabbar barnen i staden. Vi tycker att det måste bli lättare att lära sig simma i Stockholm, inte svårare, säger Richard Bengtsson (L), vice ordförande i fastighetsnämnden.

- Den styrande majoriteten måste nu agera för att rädda Storkyrkobadet. Många stockholmare och besökare kommer att sörja om badet tvingas lägga ner, när det egentligen borde vara möjligt att hitta en lösning om majoriteten bara bestämmer sig för att badet är värt att ha kvar, säger Richard Bengtsson (L), vice ordförande i fastighetsnämnden.

Simhallar som just nu är stängda i Stockholms stad:

Forsgrénska badet - Stängt för renovering

GIH-badet - Stängt för renovering

Åkeshovs sim- och idrottshall – Stängt för renovering

Liljeholmsbadet - Stängt

Husbybadet – vissa delar stängda för renovering

Skärholmens sim – och idrottshall – vissa delar stängda för renovering

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86