Byggkostnader för äldreboenden stiger

Byggkostnader för äldreboenden stiger

Stadens revisorer riktar kritik mot bolaget Micasa som bygger och förvaltar äldreboenden. Bolaget saknar ett system som ger tillräckligt stöd för ekonomisk styrning och uppföljning av byggprojekt, menar revisorerna.

Ett exempel på ett projekt som har fördyrats är ombyggnationen av Edö servicehus i Farsta. Kostnaden för det projektet ser nu ut att bli hela 126 miljoner, hela 73 procent dyrare än budgeterat. Ett annat projekt, vård- och omsorgsboendet Köpenhamn i Kista, har gått från en budgeterad kostnad på 79,9 miljoner till en kostnad på 94 miljoner.

Ann-Katrin Åslund (L), ledamot i äldrenämnden, uppmanar den rödgrönrosa majoriteten att agera för bättre kostnadskontroll och för en bättre äldreomsorg.

-  Vi behöver bygga ut äldreomsorgen kraftigt de närmsta åren. Redan idag får många som vill och behöver flytta till äldreboende nej på sin ansökan, vilket för många innebär en oro och en begränsad livskvalitet. Men för att pengarna ska gå till att fler äldre får en omsorg och ett boende som ger trygghet och självständighet, behöver staden ha bättre koll på ekonomin i sina byggbolag, säger Ann-Katrin Åslund (L), ledamot i äldrenämnden.

-  Liberalerna vill ge alla stockholmare över 85 år som vill, rätten att flytta till äldreboende. Det ska inte vara så att äldre som varken kan eller vill bo hemma, ändå ska tvingas till det. Därför måste vi bygga fler servicehus och äldreboenden framöver, säger Ann-Katrin Åslund (L), ledamot i äldrenämnden.

Fakta:

Länk till revisionsrapporten här.

Fakta om projektet Edö servicehus i Farsta här.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86