​Edholm (FP): Dyrare tillstånd för food trucks går ut över småföretagen

​Edholm (FP): Dyrare tillstånd för food trucks går ut över småföretagen

Den rödgrönrosa majoriteten höjer avgiften för nyttoparkeringstillstånd från 12 000 kr plus moms till 30 000 kr plus moms om året. Ett beslut som Lotta Edholm tror kan leda till att mindre aktörer slås ut eller inte vågar starta sin verksamhet.

-     När Alliansen öppnade för food trucks på Stockholms gator var syftet att skapa större mångfald, både vad gäller jobb och vad gäller matutbudet i Stockholm. Det är trist att majoriteten nu tränger ut de mindre aktörerna istället för att värna mångfalden, säger Lotta Edholm (FP) oppositionsborgarråd och gruppledare.

-     Redan nu har till exempel 7-Eleven aviserat att de kommer att starta food trucks. Det är naturligtvis välkomme, men det är samtidigt trist om det innebär att bara de större aktörerna nu har råd att starta verksamhet, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

Avgiftshöjningen rör nyttoparkeringstillstånd C. Höjningen är tänkt att gälla från 1 april 2015.

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 93 53