Edholm (FP): Sex timmars arbetsdag raserar välfärden

Edholm (FP): Sex timmars arbetsdag raserar välfärden

Idag föreslår Vänsterpartiet att 35-timmarsvecka, med bibehållen lön, införs för de som arbetar inom hemtjänsten och äldreomsorgen eller som personlig assistent. Detta förslag är ett steg på vägen mot Vänsterpartiets egentliga mål, sex timmars arbetsdag.

– Vänsterpartiets egen rapport visar att om vi införde sex timmars arbetsdag skulle BNP sjunka med 10 procent, eller 360 miljarder kronor. Den offentliga sektorn skulle gå miste om 110 miljarder kronor som annars skulle kunnat gå till satsningar på skolan och välfärden. Lönerna skulle stå stilla och pensionerna skulle minska – något som givetvis slår allra hårdast mot de som har lägst inkomster, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och skolborgarråd.

– Den forskning som finns om sex timmars arbetsdag visar dessutom att det varken leder till förbättrad hälsa eller leder till fler jobb. Mot bakgrund av detta är det minst sagt svårt att förstå varför Vänsterpartiet framhärdar i att driva på för förkortad arbetstid, inte bara för anställda i omsorgen utan i hela ekonomin, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och skolborgarråd.

Mats Pilhem (V), kommunalråd i Göteborg, påstod när ett liknande experiment infördes i Göteborg att det inte skulle bli några merkostnader, eftersom de anställda kan arbeta mer effektivt under arbetstiden.

– Jag tror att många anställda i hemtjänsten har svårt att se hur de ska kunna jobba 13 procent mer effektivt utan vidare. Risken är att stressen, pressen och slitet ökar snarare än minskar. Att utlova arbetstidsförkortning med bibehållen lön är tyvärr inget annat än populism i sin renaste form, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och skolborgarråd.

Kontakt: Folkpartiets pressjour, 076-122 94 86