​Edholm (L): Flickors otrygghet i skolan kräver krafttag

​Edholm (L): Flickors otrygghet i skolan kräver krafttag

Flickor i årskurs 8 känner sig mindre trygga och trivs sämre i skolan än pojkar i motsvarande ålder. Det framkommer i Stockholms stads årliga elevundersökning som gjorts på samtliga skolor i staden. Liberalerna vill nu se krafttag mot flickors otrygghet i skolan.

-  I skolan accepteras ofta en arbetsmiljö som inte skulle godtas någon annanstans, med stök och bråk, sexuella trakasserier och mobbning. Det drabbar flickor särskilt hårt. Jag vill se Stockholms politiska majoritet ta krafttag mot ojämställdheten i skolan och det kräver ett större fokus på trygghet och studiero, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.

-  En utbyggd elevhälsa är viktigt för att hjälpa flickor som inte mår bra, men ska vi komma tillrätta med de ojämställda skolmiljöerna krävs ett större kunskapsfokus och lugnare och tryggare klassrum. Det oroar mig som liberal att skillnaderna inte minskar utan att det tvärtom tycks gå åt fel håll. Socialdemokraterna måste ta ordningsfrågorna på betydligt större allvar, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.

Fakta: Ur Stockholms stads årliga elevundersökning, årskurs 8:

Jag känner mig trygg i skolan (andel positiva svar):

201384895
201480866
201581876
201679878

Jag trivs i skolan (andel positiva svar):

201381865
201477836
201577836
201675838

Jag kan arbeta i lugn och ro i skolan (andel positiva svar):