Lotta Edholm (L). Foto:Pressbild

Edholm/Åslund (L): Spånga centrum måste åter bli tryggt

På torsdag eftermiddag kommer butikerna i Spånga centrum att stänga ner i protest mot brottsligheten i området, rapporterar P4 Stockholm. Personrån, bilrån och smash and grab-kupper har gjort människor otrygga. Handlarnas protest är ett symptom på en allt djupare trygghetskris i delar av Stockholm, menar Lotta Edholm och Ann-Katrin Åslund (L):

-  Finansborgarrådet borde tillsammans med oss i oppositionen, den lokala företagarföreningen, fastighetsägare och företrädare för lokalsamhället dra upp en konkret handlingsplan för hur situationen ska vändas. Trygghetsvakter måste anställas centralt och avlasta polisen. Handlare och boende måste kunna lita på att samhället står på deras sida, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

-  Socialdemokraternas oförmåga när det gäller att sätta stopp för den ökande otryggheten är monumentalt. Man har brutit de få löften om ökad trygghet som man har gett, som att rekrytera trygghetsvakter. Nu måste finansborgarrådet göra gemensam sak med oss och med handlarna för ett tryggare Spånga och Stockholm. Rättsstaten måste kunna garantera alla människors rätt till frihet, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

-  Vi liberaler har i flera år slagit larm om den ökande otryggheten i Spångaområdet. Redan 2015 gjorde vi liberaler en namninsamling där över 3000 personer skrev på för kameraövervakning av brottsutsatta platser i Spånga. Behovet av trygghetsvakter, kameror och av en närvarande polis är enormt och det är för mig obegripligt att Socialdemokraterna sitter med armarna i kors, säger Ann-Katrin Åslund (L), ledamot i kommunfullmäktige och före detta ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

Fakta:

Under 2016 och 2017 stängde handlarna i Husby flera gånger i protest mot våld och otrygghet i centrum. På torsdag 14/12 mellan klockan 16 och 17 gör handlarna i Spånga samma sak. Efter protesten kommer man att uppvakta stadsdelsnämndens möte i Spångafolkan. Det rapporterar P4 Stockholm.

2015 gjorde Liberalerna en namninsamling där över 3000 personer skrev på för kameraövervakning av brottsutsatta platser i Spånga centrum.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86