Madeleine Sjöstedt (FP)

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Inför demokratikriterium i upphandling av kommunikationstjänster

I onsdagens uppdrag granskning berättades det om TeliaSoneras samarbete med flera diktaturer i Östeuropa och hur det har möjliggjort att länder som Uzbekistan, Kazakstan, Tadzjikistan, Azerbajdzjan, Georgien och Vitryssland fått tillgång till information om "journalister, människorättsaktivister och oppositionella" som uppfattats som ett hot mot regimerna.

- Många frågor lämnades i programmet obesvarade och jag konstaterar att TeliaSonera blir svaret skyldig. Den officiella bilden stämmer uppenbarligen inte överens med hur det verkligen går till i TeliaSoneras utlandsexpansion, säger Madeleine Sjöstedt (FP) kultur- och fastighetsborgarråd i Stockholm.

Stockholm stad, med över 40 000 anställda, har avtal med Telia Sonera för mobiltelefoni.

- Vid nästa upphandling av kommunikationstjänster i staden vill jag att det ska finnas ett demokratikriterium med som en parameter i upphandlingen. Jag vill inte bidra till att ge säkerhetstjänster i några av världens mest brutala diktaturer fri tillgång till all information, Madeleine Sjöstedt (FP) kultur- och fastighetsborgarråd i Stockholm.

- Stockholms stad ska inte under några som helst omständigheter stödja ett företag som medverkar till systematiska trakasserier och fängslanden av oppositionella i dessa diktaturer, Madeleine Sjöstedt (FP) kultur- och fastighetsborgarråd i Stockholm.

Läs hela inlägget www.madeleinesjostedt.wordpress.com