Stockholmares skattepengar ska inte gå till att stötta Rysslands brutala krig, säger Jan Jönsson (L)

Jönsson (L): Stockholm måste göra mer för Ukraina

Imorgon är det två år sedan Ryssland inledde sin storskaliga invasion i Ukraina. När andra länder vacklar i sitt stöd är det viktigare än någonsin att Sverige och Stockholm stärker sitt stöd för ett fritt Ukraina. Jan Jönsson (L), borgarråd i Stockholms stad, anser att Stockholm hittills inte gjort tillräckligt, utan borde använda sin konsumentmakt för att utöva påtryckning mot de företag som fortfarande bedriver handel med Ryssland.

– Stockholmares skattepengar ska inte gå till att stötta Rysslands brutala krig. Det behövs en ordentlig kartläggning för att se vilka företag vi handlar med som också bedriver handel i Ryssland, och därefter ett köpstopp, säger Jan Jönsson (L).

Trots sanktioner har vissa företag valt att fortsätta bedriva handel med Ryssland efter den 24 februari 2022. Dessa företag bidrar indirekt till att kriget kan på fortgå och stödjer den auktoritära regimen i Ryssland. Som Sveriges huvudstad med 40 000 anställda inom 300 olika yrken, och med offentliga upphandlingar för miljarder varje år, skulle en bojkott från Stockholms stad få betydande effekt.

Stockholms stad borde även visa solidaritet med Ukraina genom att byta namn på gatorna och parken omkring den ryska ambassaden med budskap om frihet för Ukraina. Liberalerna föreslår att staden ändrar namn på den del av Gjörwellsgatan utanför ryska ambassaden till Fria Ukrainas Gata, de icke-namngivna promenadvägarna som går runt ambassaden till Fria Ukrainas promenad och parken sydöst om ryska ambassaden till Fria Ukrainas Park.

– När den ryska ambassaden tar emot post, varor och besökare vill vi att de ständigt ska mötas av budskap om Ukrainas frihet. Det ska inte vara möjligt för dem att blunda för sina krigsbrott, säger Jan Jönsson (L).

Den rödgröna majoriteten i Stockholms stad måste göra mer för att stötta för ett fritt Ukraina. För varje steg staden tar kan även andra kommuner och regioner följa efter. Både genom att ställa högre krav i offentliga upphandlingar och genom att låta det fysiska rummet sprida budskapet om ett fritt Ukraina. Stockholms stad måste visa den ukrainska befolkningen att vi fortfarande står bakom dem.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.