​Jonlund/Bengtsson (L): Majoriteten kan fortfarande rädda Debaser

​Jonlund/Bengtsson (L): Majoriteten kan fortfarande rädda Debaser

Nu står det klart att musikscenen och klubben Debaser inte alls har någon plats i stadens planer för det framtida Medborgarhuset vid Medborgarplatsen. Förutsättningen i projektet har alltid varit att Debaser skulle kunna få flytta tillbaka när upprustningen är genomförd. Liberalerna kommer att försöka stoppa det nu aktuella beslutet, och begära återremiss i kultur-, idrotts- och fastighetsnämnderna när planerna på upprustningen behandlas i nästa vecka. Majoriteten kan genom att acceptera återremissyrkandet rädda Debaser.

-   Det är smått skandalöst att man vill göra sig av med en av Stockholms mest uppskattade klubbar och därigenom montera ned musiklivet på Söder. Ambitionen har alltid varit att Debaser skulle få finnas kvar, och därför kommer vi att säga nej till förslaget som nu ligger. Majoriteten kan nu välja att gå på vår linje och rädda Debaser, säger Rasmus Jonlund (L), vice ordförande i kulturnämnden.

-   Medborgarhuset behöver en upprustning, inte en kommunalisering. Att slänga ut en av Stockholms få och mest uppskattade musikklubbar är bara att göra Medborgarplatsen till en tristare och mörkare plats, säger Richard Bengtsson (L), vice ordförande i fastighetsnämnden.

Presskontakt: Liberalernas pressjour: 076-122 94 86