Jonlund (FP): Ge hotade musiker skydd i Stockholm

Jonlund (FP): Ge hotade musiker skydd i Stockholm

Folkpartiet vill att Stockholms stad börjar ta emot hotade musiker genom sitt fristadsprogram, där hotade kulturskapare erbjuds skydd. Folkpartiet vill också se en festival som sätter fokus på musikskapares rättigheter i samband med SVT:s Eurovision-evenemang år 2016. Om detta skriver idag Folkpartiets representanter i Stockholms stads kulturnämnd på SVT Opinion.

-  Musikskapare blir ofta en måltavla för politisk förföljelse. Organisationen Freemuse konstaterade ett 90-tal övergrepp mot musiker bara under 2014. Stockholm bör ge skydd åt dessa människor som kämpar för demokratiska värden och utvidga sitt fristadsprogram, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande i kulturnämnden och en av artikelförfattarna.

Läs hela artikeln av Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes och Anne-Lie Elfvén (alla FP) på SVT Opinion.

Folkpartiets förslag:

Skapa en festival för musikskapares yttrandefrihet. Folkpartiet vill att Stockholms stad i samband med ESC-evenemanget i Globen år 2016 står värd för en festival som sätter fokus på musikskapares rättigheter. Genom att ordna samtal och föreläsningar på en central plats i staden kan fler stockholmare delta i samtalet och stödet för hotade musiker ges ett publikt uttryck.

Stötta unga musikskapare. Det kan vara svårt för yngre kulturskapare i auktoritära miljöer att hitta en plattform. Folkpartiet vill att yngre musiker från länder med svaga demokratiska strukturer bjuds in i samband med ESC-firandet för att stöttas och hitta nya samarbeten.

Inrätta fristadsmusiker i Stockholm. Folkpartiet vill att Stockholm går från ord till handling och börjar ta emot också fristadsmusiker.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163