​Jonlund (FP): Stök på biblioteken får inte relativiseras

​Jonlund (FP): Stök på biblioteken får inte relativiseras

Stockholms bibliotek har under första halvåret i år har rapporterat lika många incidenter av våld, hot och trakasserier som under hela förra året, enligt ny statistik från kulturförvaltningen som Sveriges Radio rapporterat om. Folkpartiet menar att biblioteken måste få det stöd och de verktyg som krävs för att upprätthålla lugn och ordning på biblioteken.

-   Stök och bråk på biblioteket får inte relativiseras eller accepteras. Vid behov måste biblioteken kunna öka bemanningen och fridstörare bör kunna portas, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande i kulturnämnden.

-   För många, särskilt unga, är biblioteket en frizon, en plats där man kan vara sig själv. Lika lite som vi ska acceptera att människor blir utsatta för våld och hot på torget, lika lite ska vi göra det på biblioteket, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande i kulturnämnden.

Om detta skickar Folkpartiet idag in en skrivelse till kulturnämnden. Skrivelsen bifogas.

Presskontakt: Malin Hasselblad 076-122 93 53