Rasmus Jonlund (L)

Jonlund (L): (S) sviker om Debaser – strategi för nattlivet behövs

Staden har ingen ny lokal klar för Debaser Medis, som nu gått ut med att de tvingas att stänga efter nyår. Istället för att livescenen flyttas när staden ska bygga om Medborgarhuset på Medborgarplatsen sägs nu personal upp.

Liberalernas Rasmus Jonlund (L) beklagar att staden sviker löftet som utställts av Socialdemokraterna om att finna en ersättningslokal för klubben. När kulturpolitiken idag diskuteras på kommunfullmäktige kommer Liberalerna att fråga ansvariga politiker om detta.

-   Det här är inte bara ett svek mot Debaser, utan också ett svek mot alla nöjesälskande stockholmare som nu tappar en älskad festlokal. Jag uppmanar Socialdemokraterna att ta ett omtag och hedra sitt löfte om att hitta en lokal som faktiskt funkar för klubbverksamhet, innan personalen är uppsagd och klubben nerlagd, säger Rasmus Jonlund (L), vice ordförande i kulturnämnden.

Liberalerna vill se en strategi för hur vi ska kunna ha ett levande nöjesliv i en växande stad. Det behövs eftersom nöjeslivet naturligt låter och tar plats, vilket kräver planering för att få in i bostadsområden. Nattlivet på Stureplan är för närvarande också hotat i och med rivningsplanerna för Stureplanskvarteret/Sperlingens backe.

-   För mig är det självklart att ett levande nöjesliv ska få ta plats i en växande stad. Vi måste få en strategi för hur vi ska ha plats också med verksamheter som låter, som nattklubbar, när vi bygger om och bygger nytt i vår stad. Vi ser en risk för att nöjeslivet får stryka på foten när fler och fler scener och klubbar nu hotas i Stockholm, säger Rasmus Jonlund (L), vice ordförande i kulturnämnden.

Mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86