​Jonlund (L): Stoppa sextrakasserierna på ungdomsfestivalen

​Jonlund (L): Stoppa sextrakasserierna på ungdomsfestivalen

Liberalernas Rasmus Jonlund (L) vill ha svar på hur staden kommer att se till att ungdomsfestivalen We Are Stockholm och liknande evenemang genomförs på ett säkert sätt och vilken dialog som finns med polisen. Detta med anledning av händelserna med sexuella trakasserier och övergrepp på Stockholms stads ungdomsfestival We Are Sthlm tidigare år.

Liberalerna efterlyser att få veta hur staden kommer att agera för att hjälpa polisen att upprätthålla ordningen och kräver att polisen både regionalt och nationellt följer upp vad som har hänt.

-   Sexuella övergrepp och kränkningar får aldrig accepteras, varken på badhuset, på torget eller någon annanstans. Vi vill nu ha svar på hur staden tänker hjälpa polisen att trygga säkerheten för de unga på festivalen. Det kan till exempel handla om fler värdar på plats på gator och torg för att skapa trygghet och att hjälpa polisen att upptäcka brott och lagföra förövarna, säger Rasmus Jonlund (L), vice ordförande i kulturnämnden.

-   Ungdomsfestivalen ska vara en fredad zon för Stockholms barn och unga. Inte en fredad zon för sexövergrepp. Brottslingar ska lagföras och jag förväntar mig att polisen förklarar hur man agerat och tänker agera framöver för att de som begår brott också får känna konsekvenser, säger Rasmus Jonlund (L), vice ordförande i kulturnämnden.

Presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86.

Skrivelsen bifogas som pdf.