Liberalerna i Stockholm sörjer Barbro Westerholm

– Det är med tungt hjärta, sorg och saknad jag idag kan meddela att vår vice ordförande i Stockholmsföreningen, den liberala riksdagsledamoten och förkämpen Barbro Westerholm har avlidit efter en kortare tids sjukdom. Våra tankar och all vår värme sänder vi till Barbros familj och hennes allra närmaste, säger Jan Jönsson (L), ordförande för Liberalerna i Stockholm.

Barbro Westerholm satt i riksdagen för Liberalerna mellan 1988-1998 samt 2006-2022. Hon är vice ordförande för Liberalerna i Stockholms stad.

– Barbro Westerholm lämnar ett stort tomrum i såväl svensk politik som i det socialliberala landskapet. Hennes dedikerade och självklara synsätt för alla människors lika värde har påverkat många av oss socialliberaler i vårt politiska värv. Jag känner mig oerhört hedrad över att ha fått vara vad hon själv kallade sin ”tvillingsjäl”, säger Jan Jönsson (L).

För drygt 43 år sen skrev den dåvarande generaldirektören för socialstyrelsen, Barbro Westerholm, under beslutet att homosexualitet inte längre skulle klassas som en psykisk sjukdom i Sverige. Hon har under sin livstid gjort sig känd som en stark förkämpe för hbtqi-personers rättigheter i det svenska samhället och bekämpat ålderismen.

– Barbro jämförde ofta genomslag i politiken med att springa maratonlopp. För att komma i mål krävs övertygelse, god kondition och oerhört långt tålamod. Vi är alla stolta, rörda och berörda över att ha fått förmånen att få vara en del av Barbros långa och framgångsrika maratonlopp i svensk politik. Hon går sannerligen i mål som flerfaldig guldmedaljör, säger Jan Jönsson (L).

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.