Liberalerna: Res en staty över Eva Remens, KF:s första kvinnliga ordförande

Fira minnet av Stockholms kommunfullmäktiges första kvinnliga ordförande, liberalen Eva Remens, med en staty. Det föreslår tre liberaler, Lotta Edholm, Anne-Lie Elfvén och Patrik Silverudd, i en ny motion till kommunfullmäktige.

-  Stockholms historia är full av kvinnor som gjort stora insatser för staden och stockholmarna, men många av dem har beklagligt nog fallit i glömska. Eva Remens förtjänar en större plats i stadens gemensamma minne. Det handlar inte om att skriva om historien utan att ta fram och fira de kvinnliga föregångare som gjort skillnad, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Eva Remens (1910-1993) var särskilt aktiv i stadsbyggnads- och kulturarvsfrågor, och en stridbar motståndare till många av rivningarna i dåtidens cityomvandling. Stadsplanen "Söder 67" föreslog att Hornsgatan skulle breddas och Hornsgatspuckeln och större delen av Mariaberget rivas, men Eva Remens tog strid för att bevara bebyggelsen och hennes linje vann till sist. Därför föreslår Liberalerna att trakterna kring Mariaberget/Hornsgatspuckeln skulle vara en lämplig plats för en minnesstaty.

-  Såhär i backspegeln kan vi vara tacksamma att Eva Remens kämpade för att inte riva utan istället rusta upp en del av Stockholm som nu tillhör stadens allra mest älskade platser. Utan henne hade sannolikt det vi idag känner som Södermalms kulturkvarter sett helt annorlunda ut, säger Anne-Lie Elfvén (L), ledamot av kommunfullmäktige och gruppledare i Södermalms stadsdelsnämnd.

Eva Remens väg till ordförandeposten blev lång, trots en mångårig politisk gärning och en borgerlig valseger 1966. Trots att dåvarande Folkpartiet blev största parti inom den borgerliga majoriteten satt socialdemokraten Carl Albert Anderson kvar som kommunfullmäktiges ordförande fram till sin död 1968, då Eva Remens som första kvinna tog över ordförandeklubban.

-  Att man inte ville släppa fram Eva som ordförande trots att hon företrädde det största partiet i den nya majoriteten, säger trots allt någonting om hur stark den manliga och den socialdemokratiska dominansen var i 1960-talets politik, säger Patrik Silverudd (L), ledamot av kommunfullmäktige.

Motionen bifogas. För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86