Ljung (FP): Bygg Stockholmshusen där det saknas hyresrätter

Ljung (FP): Bygg Stockholmshusen där det saknas hyresrätter

Stockholms allmännyttiga bostadsbolag arbetar gemensamt med att skapa ett hyresrättskoncept som genom massproduktion ska ge billiga hyresrätter. I dag klubbas första delen av ärendet på Familjebostäders styrelsemöte. Enligt ansvarigt borgarråd Ann-Magret Livh (V) ska cirka 5000 lägenheter byggas enligt konceptet. Hyresrätterna ska enligt henne byggas där allmännyttan är stark. Folkpartiet motsätter sig detta.

- Det behövs billiga hyresrätter, men de ska byggas där det finns få hyresrätter, inte där det finns många. Stockholmshusen bör byggas som komplement i närförort som Stockholms föreslagit. Alla stadsdelar behöver både hyres- och bostadsrätter, säger Björn Ljung (FP), gruppledare stadsbyggnadsnämnden.

- Vi ska inte göra om misstagen från miljonprogramsåren. Vi ska bygga mycket och då ska vi bygga ihop staden, inte isär den, säger Björn Ljung (FP), gruppledare stadsbyggnadsnämnden.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163