Skolroteln i Stockholms stadshus

Ulrika Frändén
pressansvarig

Minskade elkostnader för Stockholms skolor

Under år 2010 påbörjades inom utbildningsförvaltningen ett särskilt projekt för att kartlägga förvaltningens energianvändning och för att effektivisera energianvändningen. Huvudsakligen har projektet varit koncentrerat kring skolornas elanvändning. Tillsammans med skolfastighetsbolaget SISAB har förvaltningen metodiskt arbetat för att minska kostnaderna för uppvärmning och el.

- Min förhoppning är att skolorna ska kunna effektivisera sin elförbrukning ytterligare under år 2011. Dessutom måste den kommande energianvändningen vid nybyggnation ses över och den bästa tillgängliga tekniken användas, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

Elanvändningen ska minska med 10 miljoner kronor till slutet av 2011 jämfört med 2009 års elanvändning, vilket motsvarar en minskning med 9 procent beräknat på kilowattimmar per kvadratmeter. Trots ett ovanligt kallt år har ökad trend från år 2009 förbytts i märkbara effektiviseringar.

Bifogat finns en listan över de skolor som minskat energiförbrukningen mest.