Lotta Edholm (L). Foto: Liberalerna

Nya siffror: Företagsklimatet i Stockholm fortsätter att försämras

I Svenskt Näringsliv enkätundersökning till företagare om kommunens attityder till företagande fortsätter resultaten för Stockholms stad att sjunka. År 2017 blir det genomsnittliga betyget från företagarna endast 3,08 på en skala mellan 1 och 6. Det är det lägsta resultatet sedan 2004.

- Mot bakgrund av hur företagarna i flera år under rödgrönt styre larmat om ett försämrat bemötande från staden vill jag att finansborgarrådet Karin Wanngård (S) tar initiativ till samtal med näringslivet i Stockholm. Både Svenskt Näringslivs medlemsföretag i Stockholm, Stockholms handelskammare och Företagarna bör få framföra vad som behövs för att vända denna trend, och Liberalerna och Alliansen bör medverka i samtalen, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

- Vi behöver ett företagsklimat där människor kan och vågar starta och driva företag och där företag kan växa. När Stockholms företagsklimat nu rasar under rödgrönt styre blir konsekvensen ytterst att jobben riskerar att bli färre, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

- Stockholms stad måste vara en bra och smidig kund till företag. Jag ser istället att de rödgröna återkommunaliserar verksamheter, missköter upphandlingar och försvårar för företagen att bidra i fri konkurrens. Det är dåligt för Stockholms skattebetalare och förödande för den som vill driva företag i vår stad, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Fakta:

Svenskt Näringsliv har rankat företagsklimatet i Sveriges kommuner sedan 2001. Idag (22/5) presenteras en enkätundersökning bland företagare om kommunens inställning till företagande.

Det sammanvägda betyget från företagarna, på en skala där 1 är lägst och 6 är högst, var:

2004: 2,87

2013: 3,56

2015: 3,41

2016: 3,2

2017: 3,08

Antalet svar från företagare var 378 och svarsfrekvensen 41 procent.

Foto: Skärmdump från www.foretagsklimat.se

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86