Nytt IT-spetsgymnasium i Kista

Ulrika Frändén
pressansvarig

Nytt IT-spetsgymnasium i Kista

Stockholms stad, näringslivet och högskolorna gör gemensam sak och skapar en helt ny gymnasieskola – Stockholm Science & Innovation School (SSIS) i Kista. Hösten 2013 slår SSIS upp sina portar för den första årskullen elever. Skolans samarbetspartner är Ericsson, IBM, Microsoft och TCS (Tata Consulting Services från Indien) samt KTH och Stockholms universitet.

- Detta är en spetsutbildning för unga problemlösare med fokus på vetenskap, entreprenörskap och innovation. Det unika med skolan är att det kommer att finnas kontinuerlig expertnärvaro i undervisningen och verklighetsanknutna projekt i samverkan med näringslivet samt arbetsplatsbesök utanför Norden. Nu lägger vi grunden för framtidens kompetensförsörjning inom informations- och kommunikationsteknik. Skolans avgångselever kommer att vara väl rustade för en framtid på globala högteknologiska företag, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

Fakta

Stockholm Science & Innovation School är en ny kommunal gymnasieskola med fokus på vetenskap, entreprenörskap och innovation. Skolans första elever börjar höstterminen 2013 och undervisningen kommer att ske i toppmoderna lokaler utformade speciellt för ändamålet i Kista, Sveriges IT-center. Utbildningen har inriktning mot vetenskap, entreprenörskap och innovation och ska förbereda eleverna för studier på högskolans tekniska utbildningar. Utbildningen bygger på Teknikprogrammets inriktning mot informations- och medieteknik.