Nytt livsmedelskluster i Larsboda

Kultur- och fastighetsroteln i Stockholms stadshus

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och fastighetsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
0768- 251604

Nytt livsmedelskluster i Larsboda

Stockholm växer både befolkningsmässigt och som storstad. För att möta befolkningsökningen planeras en helt ny stadsdel, Söderstaden, att byggas kring Globenområdet, vilken kommer att knyta samman Södermalm med Globenområdet, Gullmarsplan och Slakthusområdet. En förutsättning för att visionen ska kunna bli verklighet är att några av de företag som i dag finns i Slakthusområdet flyttar. Nu är lokaliseringsstudien av förutsättningarna för att etablera ett nytt livsmedelskluster i Larsboda industriområde klar.

- Det är glädjande att kontorets lokaliseringsstudie visar på att det finns goda förutsättningar för att etablera ett modernt, miljövänligt och ändamålsenligt livsmedelcentrum i Larsboda. Den bilden styrks av att även styrelsen för Företagarföreningen i Slakthusområdet anser att det finns stora möjligheter att få till ett väl fungerande livsmedelskluster på platsen, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd i Stockholm stad.

Resultatet av studien visar att förutsättningarna är goda att etablera ett livsmedels­kluster i Larsboda industriområde. Fastighetskontoret kommer nu genomföra fördjupande utredningar avseende förutsättningar för verksamhet, teknik, hållbarhet samt ekonomi. De fördjupade utredningarna ska genomföras mellan hösten 2012 och hösten 2013 till en budget om 5 mnkr.

- Det är av yttersta vikt att utredningen grundligt utreder alla de aspekter som säkerställer att Larsboda blir ett modernt och långsiktigt hållbart livsmedelscentrum. I detta arbete ska en nära dialog hållas med Företagarföreningen, så att man gemensamt kan hitta de bästa tänkbara lösningarna för området, säger Madeleine Sjöstedt (FP).

- Ett fungerande näringsliv är en förutsättning för en god ekonomisk tillväxt och ökad välfärd, säger Madeleine Sjöstedt (FP).