Madeleine Sjöstedt (FP)

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Sen men bra vändning av TeliaSonera!

Efter de senaste dagarnas kritik och tydliga signaler från ägarhåll skriver TeliaSonera, i ett pressmeddelande i dag, att man startar arbetet med att ta fram ett handlingsprogram ”för att hantera integritets- och yttrandefrihetsfrågor i icke-demokratiska länder på ett bättre och mer transparent sätt”

- Det är välkommet att TeliaSonera tar kritiken på allvar och initierar ett handlingsprogram kring arbetet med mänskliga rättigheter. Det är dock anmärkningsvärt att det krävdes en opinionsstorm innan företaget tar det ansvar som är självklart hos många internationellt verkande företag, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

För några dagar sedan skrev TeliaSonera på DNs debattsida att ” Vi blir självfallet också illa till mods över att de tjänster vi tillhandahåller inte bara ger möjlighet att kommunicera globalt, utan också ger risk för övergrepp mot grundläggande mänskliga rättigheter. Samtidigt måste vi vara tydliga med att det inte är telebolagen som bryter mot mänskliga rättigheter”. I lördagens debattartikel i DN använde TeliaSonera även orden ”demokrati såsom vi i Västeuropa känner den”.

- Jag konstaterar att staten som stor delägare i TeliaSonera har tagit sitt ansvar och nu är tongångarna från TeliaSonera helt annorlunda. I lördags kände de inget ansvar, något de tydligen börjar känna nu, säger Madeleine Sjöstedt (FP).

- Jag förutsätter att man från ägarhåll nu mycket noga följer arbetet med att ta fram handlingsprogrammet. Orden måste också leda till handling, säger Madeleine Sjöstedt (FP).

Stockholm stad beslöt under tisdagen att se över sin upphandlingspolicy för att försäkra sig om att leverantörer till staden respekterar grundläggande sociala och etiska krav i sin verksamhet.