Patrik Silverudd (L). Foto: Pressbild

​Silverudd (L): Bra besked om Pålsundet – nu måste staden hitta bättre lösningar

Idag har nya besked presenterats gällande Pålsundet, ett omdiskuterat stadsbyggnadsprojekt på Södermalm. Bland annat så förlängs tidsplanen och enligt staden ska också andra gestaltningsmässiga lösningar prövas. Liberalernas Patrik Silverudd, gruppledare i trafiknämnden, kommenterar:

-  Jag är mycket glad för att Pålsundet får en ny chans till en betydligt bättre utformning. Liberalerna är det enda parti som haft allvarliga synpunkter på hanteringen hela vägen genom den politiska byråkratin. Vi har inte vänt oss emot behovet av att säkra området mot skred, men däremot mot den enormt fula utformning som man tidigare föreslagit. Vi liberaler vill slå vakt om Pålsundet, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden.

-  Det är märkligt att man några månader före valet ”upptäcker” från Miljöpartiets och Moderaternas sida att det är möjligt att göra nånting annat än det fula betongkrön som man föreslagit tidigare. Men jag tänker inte spekulera i detta utan istället glädja mig åt denna förändring av planerna. Liberalerna samlade 17 röster för vårt förslag i kommunfullmäktige i februari. Det var inte tillräckligt då. Men nu verkar åtminstone några partier till svängt i frågan. Och det är bra, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden.

-  Nu måste staden använda den tid man har på sig, så att man ser till att man gör som Liberalerna föreslog redan i februari. Se till att utformningen görs i samverkan med framför allt båtklubben i området. Se till att rädda varje träd som går, och se till att de träd som måste ersättas, också ersätts med stora träd och inte fjuttiga pinnar. Pålsundet är en unik miljö i världens vackraste stad. Så ska det vara också i framtiden, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86