Sjöstedt (FP): Historisk renovering av Östermalmshallen

presschef

Sjöstedt (FP):
Historisk renovering av Östermalmshallen

Igår fattade  fastighetsnämnden beslut om att rusta upp Östermalmshallen för sammanlagt 635 miljoner kronor. Den ursprungliga stjärnformiga planlösningen från 1888 kommer återskapas samtidigt som större ytor för kunder och handlare frigörs.

- Östermalmshallen är och ska självklart förbli en självklar del av Stockholms stadsliv. Upprustningen av Östermalmshallen skapar utrymme för mer handel i en miljö som kommer att påminna om hur det såg ut när saluhallen öppnades 1888, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

- Upprustningen kommer att förbättra både för handlare och kunder. Nya ytor kommer att frigöras och varuleveranserna kommer att kunna flyttas så att huvudentrén återigen blir fordonsfri, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Fakta:

Tisdagen den 8 april fattade Stockholms stads fastighetsnämnd ett beslut om att rusta upp och utveckla Östermalmshallen. Tillgängligheten, brandskyddet och energieffektiviteten kommer att förbättras liksom biutrymmen för handlare och kunder. Antikvariska värden kommer bibehållas och återställas. Investeringskostnaden beräknas till 635 miljoner kronor.