Sjöstedt (FP) tackar Lars Nyberg: Har synliggjort behovet av att arbeta med mänskliga rättigheter

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och fastighetsborgarråd

Ulrika Frändén
pressekreterare

Madeleine Sjöstedt (FP) tackar Lars Nyberg:
Har synliggjort behovet av att arbeta med mänskliga rättigheter

- Jag har varit mycket kritisk mot hur Telia Sonera förhåller sig till auktoritära stater och till grundläggande mänskliga rättigheter. Att Lars Nyberg avgår är en viktig signal om att Telia Sonera nu tar kritiken på allvar.

- På ett sätt är vi Lars Nyberg ett tack skyldig, då han synliggjort behovet av intensivt arbete med frågor om mänskliga rättigheter i offentliga upphandlingar.

Det säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att Telia Soneras vd Lars Nyberg meddelat att han avgår.

- Jag har tidigare krävt att Stockholms stad i sina upphandlingar bör ta hänsyn till företagens arbete och respekt för mänskliga rättigheter, vilket lett till att staden nu arbetar med detta. Som liberal anser jag att Sveriges kommuner i så hög utsträckning som är möjligt bör använda sin makt för att gynna grundläggande sociala och mänskliga rättigheter.

- Svenska företag i allmänhet och sådana där svenska staten är storägare i synnerhet ska vara föredömen när det gäller mänskliga rättigheter och affärsetik, avslutar Madeleine Sjöstedt (FP)

Läs mer på  http://madeleinesjostedt.wordpress.com/