Skolroteln i Stockholms stadshus

Erik Åslin
tjf pressekreterare

Skolans roll måste vara mer fostrande

”Förutom kunskaper behöver skolan även fokusera på annan kompetens, som till exempel förmåga att ta ansvar och initiativ. Då skulle andra saker än rena kunskapsmål kunna ligga till grund för betygssättning vilket inte är möjligt i dag. Detta skulle bättre förbereda eleverna för de krav som ställs på arbetsmarknaden.”

Det skriver skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) och Ulf Lindberg, näringspolitisk chef, Almega i dag på SvD brännpunkt.

”Svenska ungdomar som kommer ut på arbetsmarknaden brister i handlingskompetenser som servicemedvetenhet, ansvarstagande, initiativförmåga och affärsmässighet. Det visar en nyligen genomförd undersökning bland Almegas medlemsföretag. Svaren är relativt samstämmiga oavsett om företagen har sin rekryteringsbas bland gymnasieutbildade eller högskoleutbildade. Samtidigt visar studien att just handlingskompetenserna värderas högre av tjänsteföretagen än många baskunskaper, med undantag av kunskaper i svenska som rankas mycket högt.”

Läs hela artikeln på SvD Brännpunkt

Läs mer på Lotta Edholms blogg: http://lottaedholm.wordpress.com