Lotta Edholm (L). Foto: Pressbild

​ Socialdemokraternas ”billiga bostäder” blir ett misslyckande

Den rödgrönrosa majoritetens satsning på Stockholmshus ger en hyra som många människor inte har råd med. Stockholmshusen är den satsning på att bygga billigare bostäder, genom bland annat massproduktion, som den rödgrönrosa majoriteten lanserade efter valet 2014. Men hyran för en trerummare blir ungefär 10 000 kronor i månaden – långt ifrån de nivåer som den rödgrönrosa majoriteten utlovat.

- Nu kan vi konstatera att majoritetens projekt med att bygga kommunala lägenheter med lägre standard har blivit ett misslyckande. Nu behövs andra åtgärder för att göra det möjligt för fler med lägre inkomster att få någonstans att bo. Vi måste utmana fler privata aktörer att bygga billigt, öka möjligheterna till andrahandsuthyrning, och vi måste bygga fler små lägenheter och fler kollektivhus, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

De projekt med Stockholmshus som hittills presenterats har handlat om att bygga hyreshus i ytterstadsområden, där markpriserna är lägre. Liberalerna har därmed varnat för en ökad bostadssegregation i Stockholm.

- Vi har varnat för konsekvenserna av att bygga hyreshus med lägre standard i områden som redan idag nästan helt domineras av hyreshus. Majoritetens Stockholmshus kommer helt enkelt att bygga på den segregation som redan finns i Stockholm. Det är fel, vi måste bygga bort miljonprogrammens sår i Stockholm, inte förvärra dem, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Fakta:

Stockholms stads majoritet - som består av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ – har lanserat en storsatsning för billigare bostäder i satsningen ”Stockholmshus” där de kommunala bolagen ska bygga billiga hyresrätter. Men hyresnivåerna blir inte så låga som utlovat. Maxnormhyran blir 1.550 kronor per kvadratmeter och år, vilket ger en hyra på 9 945 kronor i månaden för en vanlig trea.

Stockholm är en av Europas dyraste städer att bo i. Samtidigt flyttar det in 30 000 nya människor varje år till Stockholmsregionen. Situationen har skapat en stenhård konkurrens mellan de som letar bostad. Det synliggörs bland annat av att antalet människor som står i bostadskön ökat till över 600 000 personer.

Därför föreslår Liberalerna fem konkreta förslag:

Bygg mer

Liberalerna går till val på att byggstarta 11 000 bostäder om året under den kommande tioårsperioden – det vill säga 44 000 bostäder fram till 2022. Minst hälften av dessa bostäder ska vara ettor och tvåor, som är enklare att ha råd med för ensamstående och personer som är nya på bostadsmarknaden.

Bygg fler studentbostäder

Alla som kommer in på en högskoleutbildning i Stockholm ska ha möjlighet att hitta en bostad, oavsett socioekonomisk bakgrund. För att uppnå det måste byggmålen höjas och regeloket lättas.

Liberalerna vill höja målet till 1 200 studentbostäder per år, bygga fler studentbostäder nära universiteten - exempelvis 1 000 nya bostäder i Lappis, förenkla byggreglerna för studentbostäder och anlägga modulbostäder för studenter fram till dess att den akuta bostadsbristen är löst.

Skapa fler möjligheter till att bo kollektivt

Att bo kollektivt är något som både kan skapa en värdefull social miljö för de som bor där, samtidigt som det är möjligt att få fram bostäder till lägre pris, och många stockholmare kan tänka sig att bo kollektivt. Genom att dela på ytor som exempelvis kök och vardagsrum kan både stora kollektivhus för familjer, och små kollektivhus för singelhushåll, skapas attraktiva alternativ till traditionella bostäder. Liberalerna vill förenkla regelbördan för att bygga fler kollektivhus och låta de kommunala bostadsbolagen bygga kollektivbostäder.

Öka konkurrensen på andrahandsmarknaden

Vi måste bli bättre på att använda stadens befintliga bostadsbestånd. Samtidigt som bostadsbristen är akut står många bostäder tomma på grund av spekulationsinnehav eller föreningar som sätter stopp för uthyrning när lägenheten står tom. Genom att göra det lättare att hyra ut kan tusentals bostäder tillföras till andrahandsmarknaden, vilket skulle dra ned andrahandshyrorna.

Bakgrund ska inte vara ett hinder för att äga bostad - inför ett hyrköpssystem

För en människa som har en normalinkomst, som inte fått något ekonomiskt stöd från sina föräldrar, är det näst intill omöjligt att köpa en bostad i många områden i Stockholm. Vi vill skapa en alternativ väg till att äga sitt boende, så att fler ska ges chansen.

I många andra länder finns det system som gör det möjligt att systematiskt friköpa sin hyresrätt, en delsumma i taget. Det gör så att människor som inte har tillräckliga medel för att köpa en bostad sakta men säkert kan arbeta mot det målet med sin befintliga bostad. Det är ett förslag som gör det lättare för människor att ha en bostadskarriär. Därför vill vi pröva möjligheten till hyrköp i delar av de kommunala bostadsbolagens bestånd.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86