Isabel Smedberg-Palmqvist (L), skolborgarråd, och Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdsregionråd om pilotstudie med gurgeltester

Stockholms skolor ska ingå i en pilotstudie med gurgeltester

Stockholms kommunala grundskolor och gymnasieskolor ska ingå i en pilotstudie om gurgeltester, ett test med koksaltlösning som gurglas i munnen istället för provtagning i näsa och svalg. Provtagningen riktar sig till elever och personal som inte har symtom men som varit i närheten av någon som är smittad av covid. Pilotverksamheten är ett samarbete mellan Stockholms stad, Region Stockholm och Karolinska Universitetslaboratoriet och studien pågår på skolorna i en vecka, den 5-12 oktober.

– Under pandemin har stadens utgångspunkt varit att hålla skolorna öppna i en så stor utsträckning som möjligt. Närundervisning är viktigt för elevernas möjlighet att ta till sig nya kunskaper. Min förhoppning är att vi med pilotstudien kan hålla smittspridningen nere, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L), skolborgarråd i Stockholms stad.

Om piloten fungerar väl ska verksamheten utvecklas till övriga kommuner och fristående skolor.

– Skolan är livsviktig för barnens vardag i dag och för deras framtid. Det ska vara en säker arbetsplats för både vuxna och barn. Gurgeltester kan bli ett effektivt sätt att skydda elever och personal och att hindra smitta, det är väldigt positivt att vi nu kan få ökad kunskap om och hur det fungerar med en pilotstudie, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdsregionråd i Stockholm.

Så går det till

Om en elev eller medarbetare på en kommunal skola i Stockholms stad bekräftas vara smittad av covid-19 beställer rektor (eller person som denne utser) provtagningskit från företaget Samtrans. De som varit nära den smittade i klass eller arbetslag får ett provkit, även om de inte har symtom. Testet görs hemma och tas med till skolan dagen därpå. Grundskoleelever gör testet tillsammans med vårdnadshavare. Vid positivt provsvar blir den smittade kontaktad av Region Stockholms smittspårningsteam för instruktioner om smittspårningen.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.