Stockholmsarenans avtal undertecknat

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus
2010-06-17

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Stockholmsarenans avtal undertecknat

Stockholm stad har nu slutit avtal med AEG Facilities om driften av Stockholmsarenan.

- Att kunna trygga evenemangsdriften och ekonomin för projektet innebär att den sista pusselbiten är på plats för förverkligandet av Stockholmsarenan. Att få internationella erfarenheter och influenser på detta sättet borgar samarbetet för en mycket god grund för Stockholmsarenan, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att Stockholms stad nu har skrivit avtal med AEG om driften av arenan.

Stockholmsarenan kommer att ha 30.000 sittplatser och  45 .000 platser vid konserter. Taket kommer att vara skjutbart och konstgräset ska kunna ersättas båda med golv och is. Arenan kommer att komplettera Globenområdet som utvecklas till ett av norra Europas största nöjesområden med arenorna Hovet, Annexet, Ericsson Globe, den nya Stockholmsarenan kompletterad med restauranger, nattklubbar, shopping etc. Arenan beräknas vara klar i december 2012.

-  Stockholmsarenan kommer verkligen att bli Stockholmarnas arena! Nu när avtalet är klart kan vi på allvar börja diskutera med Hammarby, AIK och Djurgården om vi tillsammans kan skapa en arena för Stockholmarna som genererar mer intäkter till klubbarna och bjuder publiken på fantastiska fotbollsupplevelser. Vi vill också börja realisera planerna för t.ex speedway, hästsport och bandy tillsammans med förbunden. Ishockey-VM 2013 ser ut att bli vårt första megaevenemang i arenan  säger Ninna Engberg VD Stockholm Globe Arenas (AEG Facilities svenska bolag)

-  Vi känner oss mycket tillfreds med avtalet och är helt övertygande om att Stockholm Globe Arenas kommer att leva upp till alla förväntningar, säger Ulf Fridebäck (FP) Styrelseordförande i SGA Fastigheter.

För att ytterligare stärka Stockholm som evenemangsstad, och för att förbättra ekonomin, sålde staden Globens evenemangsbolag till AEG. Staden fick därigenom den bästa tänkbara strategiska partnern för att fortsätta utveckla idrotts- och evenemangsutbudet i Stockholm. Nu har staden slutit ett avtal med AEG om att hyra och sköta den nya Stockholmsarenan. Genom detta kan förverkligandet av Globenområdet som ett evenemangsområde i världsklass förverkligas.

- Vi är stolta att få arbeta med Stockholm stad med detta projektet och ser fram emot att få driva ett av trendsättande projekt. Stockholmsarenan kommer att komplettera Ericsson Globe, Hovet Arena och Annexet och tillsammans kommer det att bilda ett av de största sport - och underhållningscenter i världen,  säger Bob Newman, AEG Facilities Chief Operating Officer.

Fakta om AEG Facilities

AEG är världsledande inom området sport-, nöje- och arenadrift. AEG Facilities är ett helägt dotterbolag som äger eller driver över 100 arenor runt omkring i världen. Några exempel är: STAPLES Center (Los Angeles, USA), NOKIA Theatre L.A. Live (Los Angeles, USA), the Beijing Olympic Basketball Arena (Peking, Kina), The O2 Arena (London, England), O2 World (Berlin, Tyskland), Ahoy Arena (Rotterdam, Holland), Acer Arena (Sydney, Australien), Stockholm Globe Arenas (Stockholm, Sverige), and the Qatar National Convention Centre (Doha, Qatar). Se även www.aegworldwide.com.

Om Stockholm Globe Arenas

De fyra arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet och Söderstadion har tillsammans kapacitet för cirka 44.400 besökare. Här tas världsartister som Celine Dion, Bruce Springsteen och Justin Timberlake emot. Här genomförs stora mästerskap som Inomhus-EM i friidrott och Basket EM samt megaevenemang som Monster Jam, NHL premiere och Stockholm International Horse Show. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,4 miljoner besökare är Globenområdet det i särklass största och mest flexibla evenemangsområdet i Skandinavien. www.globearenas.se. Stockholm Globe Arenas är ett helägt dotterbolag till AEG Facilities.

Se även: http://madeleinesjostedt.wordpress.com/