Wistrand (L): Slopande av nolltaxan hotar ungdomsidrotten

Den 26 oktober 2021 beslutade den blågröna majoriteten i Idrottsnämnden att införa nolltaxa året runt för alla idrottsföreningar med barn- och ungdomsverksamhet när de bokar någon av stadens anläggningar. Det här infördes tillfälligt under pandemi för att stötta föreningslivet som påverkades väldigt negativt av nedstängningen, utfallet var så lyckat att satsningen permanentades. Nu, inte ens två år senare, riskerar den att slopas. Det här är något Liberalerna i Stockholms stad är mycket kritiska till.

–Den rödgröna majoriteten gör precis tvärt emot vad de lovat. De säger att de vill underlätta för ungas idrottande, men om de slopar nolltaxan kommer det få helt motsatt effekt, säger Hanna Wistrand (L), gruppledare för Liberalerna i Idrottsnämnden.

Nu lägger idrottsförvaltningen ett förslag om ett förslag om att slopa nolltaxan och börjar ta betalt igen under det som kallas icke-säsong, oktober till mars. Det här kommer innebära högre kostnader för idrottsklubbar som redan nu har svårt att få ekonomin att gå ihop.

–Signalen till idrotten och föreningslivet den rödgröna majoriteten skickar med det här beslutet är mycket oroande och ändringen kommer oundvikligen leda till en avgiftshöjning för barns idrottande. Många barnfamiljer har det redan tufft ekonomiskt, det här riskerar att leda till vissa inte längre har råd att idrotta, säger Hanna Wistrand (L).

Förslaget grundas dessutom på en otillräcklig analys och Liberalerna i Stockholms stad kommer att kräva förtydliganden av förvaltningen.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.