Arbetskraftsinvandring Alliansens bästa förslag

Idag bifölls regeringens och miljöpartiets förslag till lag om arbetskraftsinvandring från länder utanför EU som ska börja gälla den 15:e december. För Liberala ungdomsförbundet är detta Alliansens bästa förslag hittills. Tyvärr löser lagen dock inte situationen för dagens papperslösa, trots att det borde varit naturligt.

Arbetskraftsinvandringslagen visar att regeringen vet att vi lever i en värld där människor river murar och bäst själva vet var deras kompetens behövs. Det är ett solklart liberalt förslag som sätter människor framför stater, som vet att arbetsmarknaden inte är ett nollsummespel och säger nej till sossarnas prat om "svenska jobb". Lagen är en stor seger för oss som inte hyllar nationalstaten, som tror på fri rörlighet och hoppas på fri invandring! säger Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

Självklart hoppas vi att nästa steg är att arbetstagaren, inte politiker, fackföreningar eller arbetsgivare, i nästa steg ska få avgöra om de ska komma hit. Det är absurt att den reglerade invandringen ser ut så, att flyktingar måste ta sig hit själva för att få söka asyl medan de som söker arbete måste göra det utanför Sverige - en bakvänd ordning som försvårar båda processerna, säger Frida Johansson Metso.

Tyvärr har förslaget en allvarlig brist. Sveriges papperslösa, varav många arbetar vitt och betalar skatt och försörjer sig helt utan stöd från samhället, ges ingen upprättelse. Asylsökande och gäststudenter kan få söka inifrån Sverige, men de som redan finns här och jobbar får kalla handen. Det är orimligt att straffa papperslösa som valt Sverige som hem, det är omänskligt att tvinga dem leva kvar i ett ingenmansland. Låt dem som är här nu söka uppehållstillstånd i lagens andra! Låt inte en så bra lag smutsas av Billströms principiella tjurskallighet, säger Frida Johansson Metso.

• Flykting-, migrationsfrågor