Den svenska utrikespolitiken måste ha ett tydligare HBT-perspektiv

Idag uppmärksammas FN:s internationella dag mot homofobi, IDAHO (International Day Against Homophobia), runt om i världen. – I Sverige har vi kommit ganska långt när det gäller tolerans mot alla sexuella läggningar, men vi når ändå inte ända fram. Liberala ungdomsförbundet har alltid kämpat för att alla HBT-personer ska ha samma rättigheter som alla andra, men vi är fortfarande inte nöjda. Hatbrotten har aldrig varit så många som de är idag. Det betyder att vi inte kan sluta kämpa för allas lika värde, säger Fredrik Malm, ordförande i Liberala ungdomsförbundet. – Men det finns länder i vår närhet där HBT-personer har det mycket värre än i Sverige. I Polen kämpar HBT-organisationerna hårt mot de konservativa krafterna som är starka. I andra länder har våldet mot homosexuella eskalerat och myndigheterna gör lite för att stoppa det. Den svenska utrikespolitiken måste också ha ett tydligt HBT-perspektiv, annars kan vårt land inte stoltsera med att vi står för de mänskliga rättigheterna, avslutar Fredrik Malm. Pressbilder på Fredrik Malm finns på www.luf.se/fredrik Presskontakt: Per Jodenius Pressekreterare Tele: 08-410 242 30 Mobil: 0708-54 90 30 E-post: per.jodenius@liberal.se