Martin Andreasson får Bertil Ohlin-medaljen i guld

Martin Andreasson, tidigare riksdagsledamot för Folkpartiet och ordförande för HBT-liberalerna, tilldelades i helgen Bertil Ohlin-medaljen i guld för sitt outtröttliga arbete för homo-, bi- och transpersoners rättigheter. Medaljen delades ut av Liberala ungdomsförbundets ordförande Adam Cwejman vid Universitet Liberal i Nynäshamn.

- Martin Andreasson har varit ledande när det gäller kampen för HBT-personers rättigheter i samhället, både på hemmaplan och i Europa. Hans roll i genomdrivandet av den könsneutrala äktenskapslagstiftningen kan inte överskattas, säger förbundsordförande Adam Cwejman.

- Jag känner mig oerhört hedrad över att få Bertil Ohlin-medaljen i guld, men framför allt ser jag det som bästa tänkbara uppmuntran. Diskrimineringen, förtrycket och orättvisorna finns kvar – och inget förändras av sig självt. Jag fortsätter mitt arbete för likabehandling och mänskliga rättigheter, säger Martin Andreasson.

Fakta:

Bertil Ohlin-medaljen har delats ut av Liberala ungdomsförbundet sedan 1994 för att uppmärksamma dem som gjort stora insatser för liberalismen i Sverige. Bland tidigare medaljörer märks bl.a. Ingrid Segerstedt-Wiberg, Anne Wibble och Maciej Zaremba.

Martin Andreasson, född 1970, är kommunpolitiker i Solna och riksdagskandidat för Folkpartiet i Stockholms län. Han har även varit förbundssekreterare för RFSL, ordförande för HBT-liberalerna och satt i referensgruppen för 2005 års äktenskapsutredning. Martin Andreasson har även givit ut två böcker om HBT-personers situation: Öppenhet och motstånd (1996) och Homo i folkhemmet (red. 2000).

För mer information och pressbilder:

Erik Åslin
Pressansvarig LUF
aslin@liberal.se

Liberala ungdomsförbundet är Folkpartiets ungdomsförbund.