Nästan varannan kvinna undviker träning under mens

OS-medaljören Lotta Schelin: ”Ingen har någonsin ställt frågan hur jag mår när jag har mens”

Nästan hälften av alla svenska kvinnor uppger att de uteblir eller ofta uteblev från idrottslektionerna under skoltiden. Orsak: mens. Och mer än fyra av tio svenska kvinnor som tränar regelbundet, medger att de har ett träningsuppehåll under menstruationen även i vuxen ålder. Det visar en undersökning som YouGov* har utfört bland svenska kvinnor på uppdrag av Libresse.

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. Många kvinnor upplever träning under mensen som ett problem, men det stora problemet är att det pratas alldeles för lite om det här och vilka faktiska problem som finns. Vi vill nu ta fram mer fakta kring kvinnors idrottande kopplat till menstruation för att på så sätt kunna börja prata mer öppet om frågan, säger Jenny Smith, marknadschef på Libresse.

Libresse har inlett ett samarbete med den brittiska forskaren och långdistanslöperskan Georgie Bruinvels vid St Mary’s Hospital i London. Bruinvels leder ett forskningsprojekt med fokus på hur menscykelns olika faser påverkar träningsresultatet, ett område som det fortfarande finns väldigt lite forskning på. Studien som görs bland både motionärer och elitidrottare, kommer också att kunna synliggöra vilka kvinnor riskerar få järnbrist (anemi) till följd av sin träning. Forskningsresultaten väntas ge mer kunskap i ämnet, och därmed bidra till hur eventuella problem kan förebyggas.

En av de viktiga effekterna av forskningsresultaten, är att få ett kunskapsunderlag att sprida till idrottande kvinnor i Sverige och resten av världen. Libresse kommer att engagera idrottskvinnor som själva har egna erfarenheter att dela med sig av. Syftet är att bryta tabut och börja prata om träning och mens i mycket högre utsträckning. En av de som nu väljer att engagera sig i frågan är fotbollslandslagets stjärna Lotta Schelin:

– Som elitidrottare gör man alla möjliga hälsotester och läkarna har stenkoll på min kropp, men frågan om mens och hur den påverkar mig i min prestation har jag aldrig fått av vare sig läkare eller tränare, säger Lotta Schelin. Det känns nästan lite tabubelagt. Vi måste börja prata om mens inom idrotten i Sverige, och därför kommer jag nu börja i min egen klubb Rosengård med att se till att vi får upp den här frågan på alla nivåer både bland ungdomar och elit.

Mer ur undersökningen:

- 42 procent av svenska kvinnor som tränar regelbundet undviker att träna en eller flera dagar under menstruationen. 22 procent av kvinnorna har träningsuppehåll i tre dagar eller mer per månad.

- 49 procent av kvinnorna i undersökningen uppger att de uteblir eller uteblev, från skolans idrottslektioner på grund av mens.

- 35 procent uppger att de oroar sig för att blöda mer om de tränar under menstruationen.

- 23 procent av kvinnorna i undersökningen har inte tillräckligt med kunskap kring förändringarna i kroppen under menstruationscykeln.

- 21 procent av svenska kvinnor vet inte vad som är bästa träningsformen under menstruationen.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 4 april - 27 maj 2016 har sammanlagt 221 intervjuer via internet genomförts med kvinnor som har regelbunden mens, i åldrarna 18-45 år.

Medieförfrågningar Lotta Schelin, kontakta:

Sara Möndell

Tel +46 70 935 53 26

För mer information, kontakta:

Jenny Smith

Marknadsansvarig Libresse Norden

Tel +46 70 376 06 53

jenny.smith@sca.com

• libresse
  • mens
  • redfit
  • menstabut

Om Libresse

Libresse ingår i SCA:s produktsortiment av hygienartiklar och är varumärket för mensskydd bland annat på den svenska marknaden. I Sverige har det sålts mensskydd under varumärket Libresse sedan 1970-talet. Produktutveckling och innovation sker på SCA:s forsknings-och utvecklingslaboratorium i Göteborg.

Om SCA

SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag. Vi utvecklar och producerar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, som de globalt ledande TENA och Tork samt regionala varumärken som exempelvis Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Som Europas största privata skogsägare fäster vi stor vikt vid hållbar skogsförvaltning. SCA har omkring 44 000 medarbetare. Omsättningen 2015 var cirka 115 miljarder kronor (12,3 miljarder euro). SCA grundades 1929, har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information på www.sca.com.

Jenny Smith

Presskontakt Marknadsansvarig Libresse Norden Feminine Care 070-3760653