2013 års C S Lewis-pris till Torsten Åhman

2013 års C S Lewis-pris till Torsten Åhman

C S Lewis-priset år 2013 tilldelas Torsten Åhman, pastor i Lidköping och författare till boken Kristen – vad är det egentligen? C S Lewis-priset delas ut av Libris förlag och C S Lewis Company Ltd till en bok eller ett författarskap i C S Lewis anda.

– Jag är förstås oerhört uppmuntrad och glad över att få ett sådant pris - men framför allt ser jag det som en utmaning, säger Torsten Åhman. C S Lewis är ju en av vår tids mest respekterade kristna tänkare och dessutom en strålande kommunikatör.

Juryns motivering: ” Torsten Åhman tilldelas C S Lewis-priset år 2013 för många års utåtriktat arbete helt i C S Lewis anda – för sin förmåga att nå människor i många olika sammanhang genom sitt sätt att tala och skriva, för att han tar sökares frågor på allvar och samtidigt visat på att man kan vara kristen och att tron kan ha relevans både för vårt samhälle och varje människas vardag, och för att han både som talare och som författare så tydligt förmedlar den glada nyheten till alla.”

Prisutdelningen, med föredrag av pristagaren, äger alltid rum i anslutning till C S Lewis födelsedag, och i år blir detta på Örebro Missionsskola den 27 november. Torsten Åhmans pristagarföreläsning har fått rubriken Kan man vara en glad och frimodig kristen med en vetenskaplig hållning? – om hur C S Lewis tankar utmanar nyateismen.

Torsten Åhman är pastor i Equmeniakyrkan och medverkar i flera tidningar. Han bor numera i Lidköping. Den senaste valrörelsen bjöd han in samtliga partiledare till offentliga intervjuer i Vårgårda.

C S Lewis-priset instiftades år 2002 av Libris förlag och C S Lewis Company Ltd i England för att uppmärksamma och belöna ett svenskt författarskap eller en bok i C S Lewis anda. Den förste pristagaren blev Tomas Sjödin, och sedan har Anders Piltz, Ylva Eggehorn, Magnus Malm, Owe Wikström, Peter Halldorf och Stefan Gustavsson fått ta emot priset.

Priset består av ett diplom samt 10 000 kronor och delas ut på Örebro Missionsskola den 27 november.

C S Lewis (1898–1963) bodde och arbetade under större delen av sitt liv i Oxford och blev sent i karriären professor i Cambridge. Bland de av hans böcker som översatts till svenska finns Narnia-serien, Från helvetets brevskola, Kan man vara kristen?, Kristens omvägar och Kärlekens fyra ansikten. I höst har ett urval av hans kortare texter getts ut på svenska i boken Världens sista kväll.

C S Lewis Company Ltd i England förvaltar rättigheterna till C S Lewis texter.

För mer information ochför pristagarintervju, kontakta Vilhelm Hanzén, PR- och kommunikationsansvarig,
019-20 84 10, vilhelm.hanzen@libris.se