Anna Pella är Folke Bernadotte stiftelse-stipendiat för andra gången

Anna Pella är Folke Bernadotte stiftelse-stipendiat för andra gången

Författaren Anna Pella har utsetts till Folke Bernadottes stiftelses stipendiat för år 2021. Anna är journalist och ligger bakom barnböckerna om Funkisfamiljen. Det är andra året i rad hon utses till stiftelsens stipendiat.

Hon får stipendiet med följande motivering:
"Under föregående år har hon över förväntan lyckats uppmärksamma och sprida kunskap om barns rätt att uttrycka sina känslor och tankar. Hon har också satt fokus på den utsatthet som barn med funktionsnedsättning och deras familjer ofta befinner sig i.”

Det största målet med årets stipendium är att den första boken i serien Funkisfamiljen ska omarbetas till teater av Torgteatern i samarbete med Anna Pella. För att resultatet ska bli så bra som möjligt, kommer barn – med och utan erfarenhet av funktionsnedsättning – att bjudas in som medaktörer i processen.

– När jag skriver böckerna om Funkisfamiljen utgår jag från barns erfarenheter och tankar om att växa upp i en funkisfamilj, dels mina egna men också barn jag möter i mitt arbete som journalist. När Funkisfamiljen nu ska bli teaterföreställning känns det självklart att barn ska vara med även i denna process. De är ju bäst på att veta vad de själva tycker och tänker.

Föreställningen, som har premiär hösten 2022, kommer att kunna bokas av skolor, organisationer och andra intresserade runt om i landet, och spelas både i teatersalong, gymnastiksal, aula, bibliotek och kongresshall.

– Föreställningen kommer att belysa hur det kan vara att växa upp i en funkisfamilj och syftar till att lyfta fram barns perspektiv på livsviktiga frågor som utanförskap och inkludering. Jag hoppas att det kan stärka barnen så att de behåller sin nyfikenhet och sitt mod och växer upp med mindre fördomar än min egen generation gjort, säger Anna Pella.

Böckerna och teaterföreställningen om Funkisfamiljen riktar sig främst till barn i lågstadieåldern, men även till vuxna och barn i andra åldrar. Även Riksförbundet FUB och Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU) bidrar med medel för att föreställningen ska nå ut så brett som möjligt.

Fotnot. Anna Pellas äldsta dotter Agnes föddes med en svår funktionsnedsättning och i den uppmärksammade boken När du ler stannar tiden (Libris 2017) beskriver Anna hur vardagen med Agnes ser ut. Den egna familjen är också förlaga till barnböckerna om Funkisfamiljen.

Vilhelm Hanzén

Presskontakt +46 73 690 74 09