Brené Brown med ny bok: "Sann tillhörighet kräver inte att vi förändrar vilka vi är. Det kräver att vi är dem vi är."

Den uppskattade sociologen Brené Brown har startat en global våg av samtal kring ämnena mod, sårbarhet, perfektion, kärlek, skam och empati. I sin fjärde bok på svenska lyfter hon betydelsen av tillhörighet. Brown omdefinierar vad det innebär att tillhöra i en tid av ökad polarisering. Hon menar att sann tillhörighet kräver att vi är så trygga och säkra i oss själva att vi vågar vara en del av någonting större – men också kan stå ensamma när det behövs.

Trotsa vildmarken handlar om hur man navigerar genom den här röriga och polariserade världen av olika sidor, fiender, terrorism, hat och hot. Lösningen, enligt Brené Brown, är att förbli passionerat sann mot sig själv men samtidigt sin övertygelse och hålla fast vid kärlek, medkänsla och empati; att leva ett liv som är sant, modigt, och viktigast – ditt.

“(Brown’s) forskning och arbete har gett oss en ny vokabulär, ett sätt att prata med varandra om de idéer och känslor och rädslor vi alla har men inte har vetat hur vi ska sätta ord på. … (Hon) gör det möjligt för oss att bli lite mer modiga.” - The Huffington Post

Brené Brown har doktorerat i sociologi och är research professor vid University of Houston. De senaste sexton åren har hon forskat om mod, sårbarhet, empati och skam - ämnen hon sedan har skrivit flera böcker om. Böckerna har legat på förstaplatsen på New York Times Bestseller-lista och uppmärksammats i stora kanaler som CNN och The Oprah Winfrey Show. Brené Browns TED talk om sårbarhet har 32,7 miljoner visningar. På Libris har Brené Brown tidigare gett ut Mod att vara sårbar, Våga vara operfekt och Resa sig stark.

För recensionsexemplar och mer info kontakta josefin.oberg@libris.se, 076-503 84 10

Bokförlaget Libris grundades 1952, men verksamheten har pågått sedan 1910-talet. Vår utgivning omfattar skönlitteratur och facklitteratur, och kännetecknas av vår kvalitet och fokus på existentiella frågor. Vi ger ut fackböcker inom samhälle, psykologi och teologi.